ارزیابی کمی و کیفی رنگ آمیزی نیترات نقره در کیست های ادنتوژنیک و آملوبلاستوما

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
آملوبلاستوما تومور خوش خیم اپی تلیالی ادنتوژنیک بوده که رفتار تهاجمی تری نسبت به کیست های ادنتوژنیک دارد. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی کمی و کیفی رنگ آمیزی نیترات نقره در کیست های ادنتوژنیک و آملوبلاستوما و مقایسه آن با رفتار بیولوژیکی بالینی آن ها بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه گذشته نگر به روش مقطعی، از شصت بلوک پارافینه ضایعات ادنتوژنیک برای رنگ آمیزی نیترات نقره استفاده شد. برای ارزیابی کمی آن ها به تعداد صد سلول با بزرگ نمایی صد برابر شمرده شده و میانگین آن درنظرگرفته شد. از نظر کیفی، آرایش NORs به انواع نرمال (گرد- بیضوی) تا غیرنرمال (بزرگ، لوبیایی شکل، خوشه ای) تقسیم شدند. نتایج با آنالیز آماری Onway و T test تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
تعداد NORs در آملوبلاستوما 2/7 ± 7/2، آملوبلاستومای تک کیستی 2/7 ± 56/2، ادنتوژنیک کراتوسیست 7/4 ± 84/1، کیست دانتی ژور 82/2 ± 052/1 بود. اختلاف آماری معناداری در بیان NORs بین آملوبلاستوما و آملوبلاستومای تک کیستی دیده نشد (8/0 = P). اما اختلاف آماری معناداری در بیان NORs بین آملوبلاستوما با کیست های ادنتوژنیک مشاهده شد (001/> P)، (001/0=p). در کیست دانتی ژور آرایش NORs، نرمال داخل هسته ای بود. در کراتوسیست آرایش بزرگ تا لوبیایی شکل و به ندرت خوشه ایNORs و در آملوبلاستوما و آملوبلاستومای تک کیستی، آرایش خوشه ایشکل مشاهده شد.
نتیجه گیری
نه تنها تعداد NORs در آملوبلاستوما نسبت به کیست های ادنتوژنیک افزایش می یابد، بلکه آرایش NORs نیز در آملوبلاستوما متفاوت از کیست های ادنتوژنیک است. ارزیابی کمی و کیفی رنگ آمیزی نیترات نقره انعکاس دهنده رفتار تهاجمی تر آملوبلاستوما نسبت به کیست های ادنتوژنیک است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p820887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!