تاثیر قرق وچرا بر روی کربن آلی و وزن مخصوص ظاهری خاک: مطالعه موردی در مراتع دامنه جنوبی البرز مرکزی

چکیده:
چرخه کربن در سطح خشکی ها به روابط متقابل بین گیاهان و خاک بستگی دارد. مدیریت کربن خاک به طور غیر مستقیم از طریق مدیریت پوشش گیاهی انجام می گیرد و لذا مدیریت اکوسیستم در استراتژی های ترسیب کربن، جایگاه ویژه ای دارد. علی رغم این که مراتع دارای پتانسیل بالای ترسیب کربن هستند، تاکنون تحقیقات چندانی بر روی آن ها انجام نشده است.
این تحقیق به منظور بررسی اثر قرق و چرا بر روی میزان کربن آلی و وزن مخصوص ظاهری خاک مراتع در مراتع دامنه جنوبی البرز مرکزی به انجام رسید. پس از انجام آنالیزهای لازم، نتایجی به شرح زیر به دست آمد. کربن آلی خاک در شرایط چرا در عمق 20-0 سانتی متری از میزان بالاتری(9/55 تن بر هکتار) نسبت به حالت قرق(4/44 تن بر هکتار) برخوردار بود و بین آن ها در سطح 5درصد، اختلاف معنی داری مشاهده گردید و در عمق 50-20 سانتی متری(چرا 3/67 تن بر هکتار و قرق 8/63 تن بر هکتار) اختلاف معنی داری در سطح 5درصد، مشاهده نشد. میزان کربن خاک تا عمق 50 سانتی متری در حالت چرا 2/123 تن بر هکتار و در حالت قرق، 2/108 تن بر هکتار بود که در حالت قرق میزان آن کمتراست و بین حالت قرق و چرا در سطح 5درصد، اختلاف معنی داری مشاهده گردید. پس بهترین گزینه برای مدیریت مراتع، چرای در حد ظرفیت است، تا علاوه بر استفاده از تولیدات مرتع، یکی دیگر از اهداف مدیریت اراضی را که همانا افزایش ترسیب کربن است، محقق می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
375
لینک کوتاه:
magiran.com/p825003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!