علل روانی، اجتماعی و اقتصاد طلاق از دیدگاه متقاضیان طلاق دادگاه های خانواده تهران سال 86- 1385

چکیده:
مقدمه و هدف
طلاق یکی از مسائل مهم اجتماعی با میزانی در حال افزایش در جامعه ما و اکثر جوامع است. مجموعه ای از عوامل بر تصمیم گیری زوج ها در جدا شدن از یکدیگر و طلاق اثر گذار است. پژوهش حاضر به منظور تعیین علل روانی، اجتماعی و اقتصادی طلاق از دیدگاه متقاضیان طلاق دادگاه های خانواده شهر تهران انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش به صورت توصیفی انجام گرفت. 200 زوج که جهت ارائه دادخواست طلاق به دادگاه های خانواده شهر تهران مراجعه کرده بودند و دارای مشخصات واحدهای مورد پژوهش بودند از طریق نمونه گیری غیر تصادفی سهمیه ای و در دسترس انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه مربوطه توسط آنان تکمیل شد وبه منظور افزایش اعتبار سازه بعد از ارائه پرسشنامه از 15 زوج مصاحبه نیز به عمل آمد. پس از تعیین اعتبار محتوی و صوری ابزار، پایایی آن با روش ثبات درونی تعیین گردید. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد؛ دیدگاه های زنان و مردان در مورد حیطه روانی، اجتماعی و اقتصادی عوامل طلاق با هم متفاوت است(001/0p<). از دید گاه اکثریت واحدهای پژوهش درحیطه روانی عدم تفاهم در تصمیم گیری ها با میانگین04/1 ± 78، در حیطه علل اجتماعی اختلاف فرهنگی با همسر با میانگین 22/1 ± 6/57 و در حیطه علل اقتصادی کافی نبودن هزینه زندگی با میانگین 22/1± 36 بیشترین اهمیت را داشت. نتایج مصاحبه با واحدهای پژوهش نشان داد؛ عواملی چون اینترنت، ماهواره، موبایل، پیشرفت تکنولوژی، درخواست زندگی درخارج از کشور توسط زوجین، غیبت طولانی همسر به دلیل ترک کشور، مهاجرت و سفرهای خارج از کشور نقش مؤثری در درخواست طلاق زوجین ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش عوامل روانی در اولویت اول، عوامل اقتصادی و اجتماعی در اولویت دوم علل طلاق قرار داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p825005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!