ارتباط نگرش به زندگی با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی

چکیده:
مقدمه وهدف
امروزه با توجه به افزایش بقاء مبتلایان به سرطان پستان، شناسایی عوامل مؤثر برکیفیت زندگی این بیماران ضروری به نظر می رسد. دیدگاه یا نگرش فرد به زندگی سازنده وضعیت روانی فرد است که یکی از ابعاد تشکیل دهنده کیفیت زندگی است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط نگرش به زندگی با کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان پستان انجام شد.
مواد وروش ها
این مطالعه یک طرح همبستگی است که برروی 65بیمار مبتلا به سرطان پستان بستری در بخش شیمی درمانی بیمارستان نمازی شیراز در تابستان 1388 انجام شد. روش نمونه گیری به صورت دردسترس بود. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کیفیت زندگی ونگرش به زندگی دربیماران مبتلا به سرطان استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS و شاخص های آمار توصیفی وآزمون مجذور کای وضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
دراین مطالعه 38نفر(5/58درصد) ازکیفیت زندگی نامطلوب برخورداربودند. درمورد ابعاد کیفیت زندگی؛ بیشترین فراوانی مربوط به 30نفر(2/46 درصد) دارای وضعیت جسمی تا حدودی مطلوب، 42نفر(6/64درصد) دارای وضعیت عاطفی نامطلوب، 45 نفر(2/69درصد) دارای وضعیت اجتماعی نامطلوب، 32نفر(2/49درصد) دارای وضعیت عملکردی نامطلوب بود. ضریب همبستگی اسپیرمن نشان دادبین کیفیت زندگی با نگرش به زندگی ارتباط مثبت آماری وجود دارد(005/0=p و346/0=r. (نتایج آزمون مجذور کای نشان داد که بین وضعیت اقتصادی، وضعیت تاهل، سن، شغل، سطح تحصیلات با کیفیت زندگی ارتباط معنی دار آماری وجود ندارد(095/0p=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، پیشنهاد می شود با راهکارهای تقویت کننده نگرش به زندگی باعث ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران شویم. این راهکارها می تواند شامل برنامه طراحی شده مشاوره گروهی به عنوان یک روش برای ارتقاء بهبود دیدگاه این بیماران به زندگی و درنتیجه کیفیت زندگی بهتر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p825006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!