قوم شناسی در پرستاری

چکیده:
مقدمه وهدف
قوم شناسی آداب، رسوم، سنت ها، عقاید و باورها و روش زندگی که مجموعا فرهنگ نامیده می شوند را مورد مطالعه قرار می دهد. قوم شناسی از جمله روش های پژوهشی مورد توجه پژوهشگران پزشکی و پرستاری بوده که اعتقادات و رفتارهای بهداشتی که ممکن است متاثر از یک فرهنگ خاص بوده و بر سلامتی و بیماری افراد تاثیر داشته باشد رابررسی می کند. هدف از مطالعه مروری حاضر، شناخت قوم شناسی به عنوان یک روش پژوهشی کیفی با تاکید کاربرد آن در حیطه های مختلف بالینی، آموزش و مدیریت پرستاری است.
مواد و روش ها
در این مقاله، جستجوی جامع متون موجود در پایگاه های داده های ایرانی و بین المللی از جملهIran Medex، Pub Med، Pro Quest، Ovid، Scopus، Elsevier با استفاده از کلید واژه هایی مانند قوم شناسی، فرهنگ شناسی، اتنو نرسینگ بدون محدودیت زمانی انجام گرفت.
یافته ها
مطالعات موجود نشان می دهند که قوم شناسی بر مطالعه فرهنگ گروهی از افراد به صورت خرد یا کلان تمرکز دارد که مکاتب مختلفی در این زمینه وجود دارند. برحسب اینکه پژوهشگر خود عضوی از واحدهای مورد پژوهش باشد یا به عنوان فردی خارج از واحد های مورد پژوهش، بخشی از فرهنگ آنها را مطالعه نماید، دو دیدگاه امیک و اتیک در قوم شناسی وجود دارد. امیک گرایان تلاش دارند تا به دانش پنهان و مستتر در فرهنگ خود پی ببرند. در حالیکه اتیک گرایان از تجربیات یک فرهنگ خاص، تصویر خارجی ارائه می دهند. صاحب نظران علم پرستاری واژه اتنونرسینگ را به عنوان مطالعه و تحلیل نقطه نظرات، اعتقادات، رفتار ها و اعمال افراد بومی جهت رفتار مراقبت پرستاری و فرآیندهای فرهنگ های مختلف به کارمی برند.
نتیجه گیری
قوم شناسی به عنوان روشی برای مطالعه مفاهیم کاربردی در حرفه پرستاری مورد توجه پژوهشگران پرستاری قرار گرفته است که از طریق آن اعمال و رفتار بیماران، پدیده های مربوط به سلامتی و بیماری که متاثر از فرهنگ افراد می باشد، مورد مطالعه قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p825012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!