بررسی تغییرات برخی پارامترهای بیوشیمیائی وهماتولوژیک درخون موش های صحرائی نژاد ویستار به موازات مصرف خوراکی نانوذرات نقره

چکیده:
سابقه و هدف
نانو ذرات نقره به دلیل اثرات شگرف ضد میکروبی و مصرف روزافزون در صنایع مختلف جزء پرکاربردترین ذرات نانو می باشند. این امر ضرورت بررسی سلامت استفاده از این مواد را افزایش داده است. این مطالعه به منظور بررسی اثرات زمان و دوز مصرف خوراکی این ذرات بر سطح برخی پارارمترهای بیوشیمیایی و هماتولوژیک بر روی رتهای نژاد ویستار انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 36 سر موش یک ماهه نژاد ویستار که پس از یک دوره دو هفته ای یکسان سازی در 6 گروه 6 تائی (یک گروه شاهد و 5 گروه آزمون) دسته بندی شده و برای 6 ماه محلولهای نانونقره (Nanocid L2000) تهیه شده از شرکت نانو نصب پارس را با غلظت های 95PPm و 65PPm و 35PPm و 20PPm و 5PPm از آن تهیه شدند. را به جای آب آشامیدنی مصرف کردند، انجام شد. پس از سه و شش ماه از هر گروه سه حیوان به طور تصادفی انتخاب و پارامترهای بیوشیمیائی و هموگلوبین و هماتوکریت اندازه گیری و در گروه های مختلف مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
تغییر معنی داری در سطح کلسترول و قند خون موشها به صورت وابسته به دوز و زمان مصرف مشاهده نشد. ولی تغییر فاحش قند خون در مصرف دوز 35PPm و کاهش وابسته به دوز آن پس از شش ماه مصرف همه دوزها مشاهده شد. ارزیابی سطح تری گلیسیرید خون موشها هم اثر زمان مصرف (01/0>p) پس از سه ماه و پس از شش ماه (05/0>p) و هم تاثیر دوز محلول مصرفی به صورت کاهش معنی دار (01/0>p) سطح تری گلیسیرید خون را نشان داد. در شمارش گلبولهای سفید خون کاهش وابسته به دوز در تعداد این سلولها مشاهده شد (001/0>p). در مورد دوز 35PPm باز هم بیانگر اثرات خاص این غلظت است. شمارش گلبولهای قرمز خون و اندازه گیری هموگلوبین و هماتوکریت تغییر معنی دار و محسوسی را نشان نداد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف خوراکی این ذرات به خصوص در دوزهای بالا و در بلند مدت نه تنها می تواند آسیب بافت کبدی بلکه کاهش تعداد گلبولهای سفید و سطح ایمنی حیوان را به دنبال داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p826840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!