بررسی مقایسه کیفیت زندگی زنان بعد از زایمان طبیعی با سزارین

چکیده:
سابقه و هدف
دوره بعد از زایمان با تغییرات مهمی در کیفیت زندگی زنان همراه می باشد. این تغییرات می تواند بر سلامت مادر و کودک موثر باشد. با توجه به اهمیت کیفیت زندگی و دوره بعد از زایمان و عوامل متفاوت موثر بر کیفیت زندگی بعد از زایمان، از جمله نوع زایمان، این مطالعه به منظور مقایسه کیفیت زندگی زنان بعد از زایمان طبیعی با سزارین در هشت هفته بعد از زایمان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی آینده نگر بر روی 420 خانم باردار با سن 35-16 سال، بدون سابقه مشکل طبی، روانی، مامایی، عدم تجربه رویداد استرس زای در 9 ماه گذشته و عدم اعتیاد به مواد مخدر، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی که به روش نمونه گیری غیر احتمالی انتخاب شدند و در سه ماه آخر بارداری پرسشنامه افسردگی ادینبرگ را تکمیل نمودند، انجام شد. افراد با نمره بالاتر از 12 از مطالعه خارج شدند. از 290 نمونه باقیمانده 148 نفر در گروه زایمان طبیعی و 142 نفر در گروه زایمان سزارین در هشت هفته بعد از زایمان پیگیری شدند و کیفیت زندگی آنها با ابزار کیفیت زندگی خلاصه شده سازمان جهانی بهداشت در حیطه های جسمی، روانی، اجتماعی، محیط و کلی ارزیابی و مقایسه شد.
یافته ها
در هشت هفته بعد از زایمان میانگین نمره حیطه جسمی کیفیت زندگی گروه زایمان طبیعی (74/11±01/75) به طور معنی داری بالاتر از گروه زایمان با سزارین (48/10±54/70) بوده است (000/0=p). میانگین نمره حیطه روانی کیفیت زندگی گروه زایمان طبیعی (71/14±14/73) به طور معنی داری بالاتر از گروه زایمان با سزارین (71/13±23/69) بوده است (024/0=p). بین دو گروه از نظر حیطه های اجتماعی، محیط و کلی اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه که نمرات حیطه های جسمی و روانی کیفیت زندگی گروه زایمان طبیعی بهتر از سزارین بود، مشاوره مراقبین بهداشتی برای انتخاب روش صحیح زایمان، می تواند در کاهش سزارین انتخابی و در بهبود کیفیت زندگی زنان در بعد از زایمان موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p826844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!