مقایسه تاثیر اسپیلنت Manu و اسپیلنت Cock-up در درمان سندرم کارپال تانل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سندرم تونل کارپ یا نوروپاتی فشاری عصب مدین در مچ از اصلی ترین علل درد، کرختی و گزگز در اندام فوقانی می باشد که شیوع نسبتا بالایی نیز دارد. متداولترین درمان غیرجراحی در سندرم های خفیف تا متوسط تونل کارپ، اسپیلنتهای مچ می باشند. این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر اسپیلنت Manu و اسپیلنت کوکاپ کوتاه در درمان بیماران مبتلا به سندرم خفیف تا متوسط تونل کارپ انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 20 دست (12 زن) مبتلا به سندرم خفیف تا متوسط تونل کارپ که بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، انجام گردید. یک گروه اسپیلنت نگهدارنده انگشت سوم و چهارم در اکستنشن (Manu Splint) و گروه دیگر اسپیلنت کوکاپ کوتاه با زاویه طبیعی در مچ را به مدت 4 هفته در شب پوشیدند. در پایان هفته دوم و چهارم بیماران توسط پرسشنامه بوستون و فرم دیداری سنجش درد، مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. پرسشنامه شامل دو قسمت شدت علائم و عملکرد دست بوده که حداکثر نمره شدت علائم 55 و حداکثر نمره عملکرد دست 40 است. حداکثر نمره درد 100 می باشد.
یافته ها
در پایان 4 هفته، میانگین نمرات شدت علائم و درد در دو گروه بطور معنی داری کاهش یافته بود. عملکرد دست در پایان هفته دوم و در گروه اسپیلنت Manu بهبود معنی داری نشان داد (004/0=p). در مقایسه تاثیر دو اسپیلنت در پایان هفته چهارم، میانگین شدت علائم در گروه اسپیلنت کوکاپ 21/15±38/51- و در گروه اسپیلنت منوا، 37/15±15/31- بوده است (008/0=p). میانگین درد در گروه اسپیلنت کوکاپ 96/2±59/98- و در گروه اسپیلنت منوا 86/34±72/61- بوده است (004/0=p). تفاوت معنی داری بین دو گروه از لحاظ عملکرد دست وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که یک دوره 4 هفته ای استفاده از اسپیلنت دست یا اسپیلنت مچ سبب بهبود علائم CTS می شود. در درمان ارتزی سندرم تونل کارپ موقعیت مچ مهمتر از موقعیت انگشتان است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p826845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!