مقاله علمی کوتاه

بررسی وضعیت بیماران صرعی در جمعیت تحت پوشش مراکز بهداشتی - درمانی روستایی استان فارس
نویسنده:
چکیده:
صرع یک بیماری مزمن و دارای نشانه های متنوع است که در اثر تخلیه الکتریکی غیر طبیعی یاخته های عصبی مغز رخ می دهد. این بیماری نیاز به درمان دراز مدت دارد و می تواند از میزان فعالیتهای فرد بکاهد. طی یک بررسی توصیفی 1500 فرد مبتلا به صرع (2/44% زن، 7/55% مرد) که در خانه های بهداشت شهرستانهای استان فارس به جز شهرستانهای فسا و جهرم پرونده داشتند، به کمک یک پرسشنامه اطلاعات و جمعیت شناختی و مصاحبه مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی میزان شیوع بیماری صرع را در مردان بیشتر از زنان نشان داد (3/1 برابر). 439 نفر (3/29%) در گروه سنی 20-11 سالگی بودند، شغل 1/35% آنان خانه داری، 3/29% بیکار و 4/11% دانش آموز بود. 4/51% مجرد، 5/38% متاهل بودند. 3/78% افراد مورد بررسی در زمینه چگونگی برخورد با بیمار صرعی در هنگام حمله، 3/57% در زمینه طول مدت درمان بیماری، 8/82% در رابطه با مصرف به موقع داروها، 8/27% در زمینه عوارض داروها، آگاهی کمی داشته اند. در زمینه علت ابتلاء به این بیماری بیشترین درصد افراد مورد بررسی (9/27%) آنرا ناشی از تب و کمترین درصد (2/0%) آنرا ناشی از مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی دانسته اند. 6/76% افراد مورد بررسی بر این باور بوده اند که افراد مبتلا به صرع می توانند ازدواج کنند و 6/75% اظهار نموده اند که افراد مبتلا به این بیماری توانایی اداره کردن شغل را دارند.
5/66% بیماران پیش از آنکه توسط بهورز شناسایی شوند، تحت درمان بوده اند. در خانواده 1/18% افراد مورد بررسی سابقه صرع گزارش شده است. 1/50% بیماران سابقه مراجعه به دعانویس را یادآور شده اند. 2/27% افراد برای ادامه درمان به پزشک خصوصی مراجعه نموده اند. 61% بیماران مورد بررسی نوار مغزی گرفته اند و 4/33% آنان نوار مغزی را نزد خود نگهداشته اند. همچنین 1/91% بیماران داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کرده اند. این بررسی نشان داد که بهترین شیوه درمانی روش ترکیبی است. از آنجا که درصد چشمگیری از خانواده های بیماران اعتقادی به ادامه درمان توسط پزشک نداشته و به دعا نویس مراجعه نموده بودند، برنامه ریزی برای آموزش و توجیه آنان ضروری به نظر می رسد.
در پایان از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس به دلیل فراهم نمودن امکانات مالی و اداری، و از خانمها دکتر مهین فرهمند بیگی، دکتر پروین افسر کازرونی، شهین امانت و آقایان: عبدالرسول عسکری نژاد و محمد فرارویی به دلیل همکاری در اجرای طرح قدردانی می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p83282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!