بررسی آزمایشگاهی هیدروژن پراکساید 35% بر ریزنشت ترمیمهای Cl V گلاس آینومر Fuji IX

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سمان گلاس آینومر Fuji IX دارای خاصیت باند به دندان و اثر ضد پوسیدگی است که به نظر می رسد با ایجاد Crosslink های یونی بتواند سیل مناسبی بین دندان و ترمیم ایجاد نماید. از طرف دیگر، درمان سفید کردن دندان می تواند سیل ترمیمهارا تحت تاثیر قرار داده و منجر به نشت باکتری و مایعات به ساختارهای ترمیم شده گردد، هدف از این مطالعه، مقایسه اثر هیدروژن پراکسید 35% بر میزان ریزنشت حفرات Cl V ترمیم شده با گلاس آینومر Fuji IX می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی، چهل دندان پرمولر و مولر سالم انسانی انتخاب و حفرات Cl V استاندارد در آنها تراش داده شد. ترمیم حفرات در دو گروه با سمان Fuji IX انجام گردید و دندانهای گروه مورد به مدت پنج روز متوالی (هر روز سی دقیقه در سه نوبت) در تماس با هیدروژن پراکسید 35% قرار گرفته و دندانهای شاهد در سرم فیزیولوژی نگهداری شدند. نمونه ها بعد از قرار گرفتن در چرخه های حرارتی و رنگ آمیزی با فوشین، مهر و موم شده و بعد از برش، میزان نفوذ رنگ در آنها اندازه گیری شد. رتبه های ریزنشت در گروه ها با آزمونهای Mann-Whitney U و Friedman مقایسه شدند.
یافته ها
آنالیز آماری بین گروه های مورد مطالعه نشان داد که میانگین و میانه ریزنشت در مجموع چهار ناحیه در دندانهای گروه شاهد برابر 588/1 و 625/1 و در نمونه های اکسپوز شده به هیدروژن پراکسید برابر 913/1 و 25/2 می باشد. هیچ تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه از این جهت دیده نشد. ریزنشت دندانهای مورد در ناحیه مزیال بیش از ناحیه شاهد بود (04/0 p<) ولی هیچ تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه دیده نشد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد استفاده از سمان گلاس آینومر Fuji IX در ترمیم حفرات Cl V به دنبال درمان سفید کردن با هیدروژن پراکسید 35% منجر به کاهش ریزنشت تا حد گروه شاهد گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
248
لینک کوتاه:
magiran.com/p833123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!