بررسی قدرت پرینت کاغذی رادیوگرافی دیجیتال داخل دهانی در تشخیص پوسیدگی های دندانی عاجی پروگزیمال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هدف از این تحقیق تعیین قدرت تشخیص پرینت کاغذی رادیوگرافی دیجیتال و رادیوگرافی دیجیتال original نسبت به روش هیستولوژیک در تشخیص پوسیدگی های عاجی پروگزیمال دندان بود.
مواد و روش ها
دندان های پرمولر خارج شده بدون پوسیدگی بالینی انتخاب شدند و تحقیق به روش تشخیصی روی تعداد 320 نمونه انجام گرفت. از نمونه ها به دو روش رادیوگرافی تهیه شد. 1) رادیوگرافی دیجیتال original بوسیله نرم افزار Cygnus media Ritter، CCD، Intra oral digital sensor 2) پرینت کاغذی رادیوگرافی های دیجیتال مذکور. ابتدا با نرم افزار Dr Suni رادیوگرافی ها در سایز مورد نظر (فیلم رادیوگرافی معمولی) تنظیم شدند سپس با پرینتر HP Color Laser Jet 1600 روی کاغذ A4، Double A با کیفیت 2400 dpi چاپ شدند و 4 نفر رادیولوژیست دهان و فک و صورت در دو مرحله رادیوگرافی های original و پرینت های کاغذی را بررسی کردند و در 5 رتبه از نظر وجود پوسیدگی پروگزیمال طبقه بندی نمودند. مقاطع میکرسکوپی به عنوان Gold standard برای تشخیص پوسیدگی ها تهیه و توسط پاتولوژیست دهان و فک و صورت بررسی شدند و N.P.P و P.P.S این دو روش نسبت به هیستولوژیک تعیین شد.
یافته ها
تحقیق روی تعداد 320 دندان که نیمی آنها دارا و نصف دیگر فاقد پوسیدگی بودند انجام گرفت. P.P.V روش ها به ترتیب 85.9 و 91.7 درصد و ارزش N.P.V به ترتیب 74.6 و 71.4 درصد بود (P< 0.9)
نتیجه گیری
پرینت کاغذی از نظر تشخیصی کیفیتی تقریبا«مشابه رادیوگرافی دیجیتال original دارد و می توان از آن به عنوان ابزار انتقال رادیوگرافی دیجیتال استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p833447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!