بررسی ویژگی های تن سنجی دانش آموزان دبستانی اصفهان در راستای طراحی اندازه میز و نیمکت کلاس

پیام:
چکیده:
مقدمه
طراحی صحیح وسایل و تجهیزات مدارس، متناسب با خصوصیات تن سنجی استفاده کنندگان، جهت ایجاد عادت صحیح نشستن و گرفتن وضعیت بدنی مناسب در استفاده کنندگان از این وسایل، بسیار مهم می باشد. میز و نیمکت هایی که در حال حاضر در مدارس ایران مورد استفاده قرار می گیرند، متناسب با ابعاد فیزیکی دانش آموزان محلی طراحی نشدند. هدف این پژوهش ارایه توصیه هایی در زمینه طراحی صحیح میز و نیمکت های مورد استفاده در موسسات آموزشی متناسب با ابعاد فیزیکی دانش آموزان می باشد.
روش ها
در این تحقیق تعداد 300 دانش آموز دختر و پسر ناحیه 3 شهرستان اصفهان به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند و اطلاعات لازم توسط مصاحبه و مشاهده و با استفاده از وسایل اندازه گیری آنتروپومتریکی در پرسش نامه ثبت گردید.
یافته ها
اطلاعات آنتروپومتریکی برای300 دانش آموز دختر و پسر، از 17 پارامتر آنتروپومتریکی با توجه به چک لیستی که برای هر نفر تکمیل شده بود به دست آمد و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون t-test بین پارامترهای دختران و پسران نشان می دهد که تنها در پارامترهای عمق سینه، ارتفاع رکبی، طول کفل، زانو، طول کفل- رکبی، عمق ران و حد دسترسی جلو بازو اختلاف معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج، مشخص می شود که ارتفاع میز بر اساس حاصل جمع صدک 95 ارتفاع تکیه گاه آرنج و ارتفاع سطح نشستن گاه جامعه مورد مطالعه به دست می آید. با اندازه هایی که در میزهای فعلی وجود دارد، دانش آموزان مجبور می شوند که روی نیمکت خود ننشیند و بایستند، که این ایستادن بدون حرکت در ساعت های متمادی موجب واریس سیاهرگی در پا و ساق پا می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
186
لینک کوتاه:
magiran.com/p838219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!