روند انتخاب رشته دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سال 1385 تا 1388 بر اساس نظریه شغل و شخصیت هالند

چکیده:
مقدمه
بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته در دانشجویان پرستاری یکی از راه های شناسائی و هدایت داوطلبان مستعد به رشته پرستاری و تقویت و توسعه نیروی انسانی در این حرفه است. در مطالعات بسیاری عوامل مؤثر بر انتخاب رشته پرستاری مورد بررسی قرار گرفته است درحالی که روند تغییرات آن بررسی نشده است.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین روند انتخاب رشته دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سال 1385 تا 1388 بر اساس نظریه شغل و شخصیت هالند انجام شده است.
روش
در این مطالعه هم گروهی گذشته نگر از کلیه دانشجویان پرستاری سال 1388 (از ورودی 1385 تا ورودی 1388) دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان (در مجموع 250 نفر) در دوره روزانه دعوت شد تا با پر کردن پرسشنامه پژوهشگرساخته در مطالعه شرکت نمایند. داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار SPSS17 توصیف و تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
مقایسه حیطه های مختلف در میان دانشجویان ورودی های مختلف از سال 85 تا 88 با آزمون آنالیز واریانس نشان دهنده تفاوت آماری معنی دار در حیطه عوامل حرفه ای بود(05/0>p)؛ به صورتی که دانشجویان جدیدالورود تاثیر این عوامل را بیشتر ارزیابی نمودند؛ در سایر حیطه ها تفاوت معنی داری دیده نشد.
بحث و نتیجه گیری
روند رو به بهبود جذب دانشجویان علاقه مند که رشته پرستاری را بر اساس ویژگی های حرفه ای آن و با شناخت انتخاب کرده اند، علاوه بر اینکه به خودی خود، یافته با ارزشی است، نشان می دهد که درونداد نظام آموزشی پرستاری در حال بهبود است. این امر ضرورت اجرای برنامه های آموزشی و نهایتا مدیریت استفاده مناسب از این توانمندی حرفه ای برای ارتقاء خدمات پرستاری در تمام ابعاد آن را گوشزد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p847469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!