ارزیابی عملکرد رهبری سرپرستاران بیمارستان های آموزشی اراک در سال 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

با افزایش پیچیدگی در سیستم مراقبت سلامت، تقاضا برای رهبری اثربخش پرستاری لازم است. لزوم انجام مطالعاتی در خصوص سبک های رهبری مختلف که به رهبری پرستاری کمک کند تا پاسخگوی مسئولیت های مدیریتی باشد مورد تاکید است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین سبک رهبری سرپرستاران با ابزار خودسنجی و دگرسنجی و تعیین اثربخشی، انطباق پذیری و انعطاف پذیری سبک ها در سال 1389 است.

مواد و روش کار

این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی بوده، ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد «توصیف اثربخشی و انعطاف پذیری رهبری(LEAD)» است. که به دو صورت خودسنجی و دگرسنجی ساخته شده است. 330 نفر، شامل 42 سرپرستار و 288 پرستار در بیمارستان های آموزشی اراک به روش سرشماری، پرسشنامه ها را تکمیل کردند.. داده ها با آمار توصیفی- تحلیلی با استفاده از SPSS 13 تجزیه وتحلیل شدند.

نتایج

8/73% سرپرستاران زن، 1/88% متاهل، 7/35% در رده سنی 35 تا 40 سال و 5/40% دارای سابقه خدمت ده تا پانزده سال بودند؛ همچنین8/95% پرستاران زن، 4/51% متاهل، 42% در رده سنی 26 تا 30 سال و 3/57% سابقه خدمت کمتر از پنج سال داشتند. سبک توجیهی، بیشترین میانگین را از دیدگاه سرپرستاران و پرستاران دارا بود. سبک رهبری اثربخش بیشترین درصد را از هر دو دیدگاه به خود اختصاص داد؛ بااین حال، انطباق پذیری بالا، کمترین میزان و انعطاف پذیری پایین در سبک رهبری تفویضی، بیشترین درصد را از هر دو دیدگاه به خود اختصاص دادند.

نتیجه گیری

سبک رهبری اثربخش همراه با انطباق پذیری و انعطاف پذیری پایین، نتیجه ارزیابی عملکرد رهبری سرپرستاران بیمارستان های آموزشی اراک بود. نتایج این مطالعه، رهنمودهایی برای برنامه بهسازی مدیریت، پرورش و برنامه ریزی حرفه ای سرپرستاران فراهم می کند؛ بدین ترتیب، آموزش سرپرستاران درباره رهبری موقعیتی با تاکید بر نقش رهبری در فرایند مدیریت و اثربخشی پیشنهادمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p855322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!