بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویت های ارزشیابی اساتید

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از جنبه های مهم و کلیدی امر آموزش ارزشیابی است که عوامل متعددی بر آن اثر می گذارند. ارزشیابی آموزشی به منظور تعیین میزان موفقیت اعضای هیات علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی انجام می شود. مهم ترین دلیل انجام ارزشیابی دانشجویان از اساتید و تاکید بر بهبود آن، ایجاد زمینه ای مناسب برای اعضای هیات علمی در راستای بهتر کردن نحوه آموزش می باشد. علی رغم کاربرد فراوان نظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید، شواهد پژوهشی گویای آن است که اظهار نظر دانشجویان متاثر از عواملی است که با موضوع ارزشیابی چندان ارتباطی ندارد و صرفا به ویژگی های خاص استاد مربوط می شود. در این راستا مطالعه به منظور تعیین دیدگاه های دانشجویان علوم پزشکی لرستان در مورد اولویت های ارزشیابی اساتید انجام شد.
روش
این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 87-1386 بر روی کلیه دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه در برگیرنده هفت بخش (43 سؤال) بود که توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشکده ها در بین دانشجویان توزیع و مجددا از همین طریق جمع آوری شد. پس از جمع آوری از نرم افزار SPSS v.11.5 برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که در بخش مهارت های تدریس از نظر اکثریت (4/80%) مهم ترین اولویت در ارزشیابی استاد، «تسلط بر موضوع درس» بود. در بخش ویژگی های فردی، «احترام به دانشجو» (5/85%)، «داشتن اعتماد به نفس» (2/81%)، در بخش مهارت های ارتباطی، «برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو» (8/70%)، در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، «رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس» (6/47%) و در بخش مهارت های ارزشیابی، «برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم» (9/49%) مهم ترین اولویت بود. اکثر واحدهای مورد پژوهش (7/27%) نتایج ارزشیابی های فعلی از اساتید را تاحدودی با واقعیت منطبق می دانستند و 5/18% ایشان ارزیابی های فعلی را اصلا با واقعیت منطبق نمی دانستند.
نتیجه گیری
اگر چه دانشجویان برخی از عوامل بسیار مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می دهند، اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمی دانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابی های دانشجویی بکاهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p859260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!