ارتباط تغذیه با شیر مادر و شاخص توده بدنی کودکان دبستانی شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه در بسیاری از مناطق جهان، چاقی و اضافه وزن از مشکلات اساسی کودکان به شمار می آید. اضافه وزن در دوران کودکی عاملی مؤثر بر اضافه وزن در سنین بزرگسالی و بروز بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، هیپرلیپیدمی، آسم و دیابت شناخته شده است. با توجه به نقش خطرساز افزایش وزن برای سلامتی کودکان بر آن شدیم مطالعه ای با هدف تعیین «ارتباط تغذیه با شیر مادر و شاخص توده بدنی کودکان دبستانی شهر رشت» انجام دهیم.
روش
پژوهش حاضر مطالعه مورد شاهدی می باشد که پس از اخذ مجوزهای لازم در 8 دبستان سطح شهر رشت انجام گردید. 320 نمونه شامل 80 نفر در گروه مورد (شاخص توده بدنی صدک 85 و بیشتر برای سن و جنس) و 240 نفر در گروه شاهد (صدک 85-5 برای سن و جنس) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه، متر نواری و ترازو بود. در نهایت داده ها با نرم افزار و آزمون های آماری کای دو و من ویتنی تحلیل گردید.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد میانگین و انحراف معیار کل مدت زمان تغذیه با شیر مادر در گروه مورد 14/9±02/19 و در گروه شاهد 66/8±36/19 بود و اختلاف معناداری بین این میانگین ها مشاهده نشد. از سوی دیگر 5/82% واحدها در گروه مورد و 9/92% در گروه شاهد، تغذیه انحصاری با شیرمادر به مدت 6-4 ماه داشتند و این تفاوت معنادار بود (024/0=p). دو گروه از نظر سن و جنس همگن بودند. میانگین و انحراف معیار تعداد وعده های غذایی، مدت زمان تماشای تلویزیون، مدت خواب روزانه و شبانه و زمان شروع تغذیه تکمیلی در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد اختلاف آماری معناداری نداشتند.
نتیجه گیری
در پژوهش حاضر، میانگین مدت زمان تغذیه با شیر مادر (تا 2 سال و بیشتر) در گروه دارای اضافه وزن و چاق کمتر از میانگین آن در گروه دارای وزن طبیعی بود؛ ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. از سوی دیگر، درصد کودکان با وزن طبیعی که تغذیه انحصاری با شیر مادر برای مدت 6-4 ماه داشتند نسبت به کودکان دارای اضافه وزن و چاق به طور معنادار بیشتر بود. به عبارت دیگر در این مطالعه به نظر می رسد تغذیه انحصاری با شیر مادر برای مدت 6 ماه پس از تولد با کاهش اضافه وزن و چاقی در کودکان دبستانی همراه است. بر این اساس شاید بتوان با آموزش بیشتر و دقیق تر تغذیه انحصاری با شیر مادر به والدین به ویژه مادران و نیز مراقبان بهداشتی به پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کودکان در آینده کمک کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p859268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!