ارزیابی تاثیر روی بر میزان لیپیدهای سرم در بیماران مبتلا به دیابت نوع II

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت قندی یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک در جهان است که در نتیجه نقص کامل یا نسبی یا مقاومت به عمل انسولین ایجاد می شود. یکی از عوارض مزمن دیابت آترواسکلروز می باشد. هیپر لیپیدمی یکی از دلائل عمده در تشدید آترواسکلروز و بروز ضایعات قلبی عروقی در بیماران دیابتی می باشد. یکی از راه های مناسب برای جلوگیری از بروز و پیشرفت ضایعات قلبی عروقی در این بیماران کنترل لظت لیپیدهای پلاسما از طریق استفاده از داروها یا رژیم غذایی می باشد. از طرفی روی یک عنصر کمیاب ضروری است و ارتباط آن با غلظت لیپیدهای پلاسما در برخی از مطالعات مورد تایید قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر افزودن روی به رژیم غذایی بیماران دیابتی در میزان کنترل لیپیدهای پلاسما بوده است.
روش کار
در این مطالعه که از نوع کارآزمائی بالینی بود، 60 نفر بیمار دیابتی نوع II انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه روزانه 50 میلی گرم و به گروه دیگر روزانه 25 میلی گرم روی به مدت 2 ماه داده شد. قبل و بعد از مداخله در بیماران میزان لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم تعیین مقدار و مقایسه گردید. نتایج حاصل از آنالیز بیوشیمیایی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه بین متفیرها با ستفاده از آزمون تی صورت گرفت و p <0.05 به عنوان معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین غلظت روی در سرم بیمارانی که 25 میلی گرم روی در روز دریافت می نمودند، تغییر معنی داری حاصل ننمود، ولی غلظت روی سرم درگروهی که 50 میلی گرم روی مصرف نموده بودند در پایان کار (μg/dL 160 ± 30) از زمان شروع مطالعه (μg/dL 140 ± 30) بالاتر بود (p = 0/002). در گروه 50 میلی گرم، میزان LDL از mg/dL 123/9 ± 33/53 به p = 0/001) mg/dL 96/5 ± 32/50) و کلسترول تام از mg/dL 226/68 ± 31/40 به mg/dL 199/8 ± 37/8 کاهش چشمگیری را نشان دادند (p = 0/001). همچنین مقدار HbA1C از 1/86 ± 9/7% به 1/5 ± 8/9%، 0/02 = p رسید.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که بالا رفتن سطح روی در بیماران دیابتی نوع II سبب کاهش غلظت لیپیدهای پلاسما (کلسترول وLDL) و هموگلوبین گلیکوزیله می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p860236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!