نیازهای اطلاعاتی و ساختاری طبقه بندی داده های پرستاری در سیستم های رایانه ای

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
طبقه بندی داده های مراقبت بهداشتی، به عنوان ابزاری برای گردآوری اطلاعات و پردازش داده های بهداشتی به شمار می رود. سیستم های مراقبت بهداشتی کنونی، توجه رهبران پرستاری را به توسعه پرونده های رایانه ای معطوف داشته است. ذخیره الکترونیکی داده های پرستاری با استفاده از سیستم های طبقه بندی، امکان سازمان دهی و استفاده از این داده ها را فراهم می کند. این مطالعه با هدف شناخت نیازهای اطلاعاتی و ساختاری سیستم های طبقه بندی مربوط به داده های پرستاری و ارایه پیشنهادهای کاربردی انجام گرفته است.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - اکتشافی از نوع کاربردی می باشد که به صورت مقطعی در سال 1388 انجام گرفته است. پس از مطالعه متون و بررسی سیستم های طبقه بندی پرستاری موجود، نیازهای اطلاعاتی و ساختاری آن ها در چک لیستی گردآوری شده و جهت تعیین اولویت نیازها در اختیار صاحب نظران قرار گرفت. اولویت نیازها با چهار گزینه اولویت سوم، دوم، اول و بدون اولویت مشخص شد. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS میانگین اولویت ها محاسبه و موارد بالای 80% (میانگین بالای 4/2) انتخاب شد.
یافته ها
یافته ها در خصوص نیازهای اطلاعاتی نشان داد که عنوان تشخیص (میانگین 93/2)، عنوان مداخله (میانگین 52/2) و عنوان پیامد (میانگین 84/2) باید در سیستم های طبقه بندی پرستاری ارایه شود. ساختار طبقه بندی داده های پرستاری از دیدگاه صاحب نظران به صورت طبقه بندی های سلسله مراتبی و ترکیبی تعیین شد، ساختار اصطلاحات رسمی رایانه ای (میانگین 86/1) اولویت پایین را به دست آورد.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود که برای برآورده شدن این نیازها در کشور در خصوص استاندارد کردن داده های پرستاری جهت سهولت استفاده در سیستم های رایانه ای تصمیم های لازم اتخاذ گردد. همچنین با توجه به این که سیستم پرستاری کشور به سمت تعرفه گذاری خدمات پرستاری در حرکت است، لذا کد دهی عناصر مراقبت پرستاری کمک مؤثری به پیشبرد این طرح ها خواهد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p860862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!