بررسی تاثیر مهار mir-150 بر بیان زنجیره آلفای هموگلوبین در رده سلولیK562

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

ریز RNA ها (microRNA)، مولکولهای RNA کوچک غیر کدکننده ای هستند که توسطRNA POL II رونویسی شده و پس از پردازشهای مختلف توسط کمپلکسRISC عمل می کنند. نقش این مولکولها در پروسه های متعدد سلولی از قبیل پرولیفراسیون، تمایز، آپوپتوزیس و سرطان اثبات شده است. تمایز سلوهای خونی پروسه پیچیده ای است که فاکتورهای رونویسی مختلف و همچنین miRNA های متعدد درآن نقش دارند مطالعات اخیر کاهش سطح mir-150 را در طی تمایز پیش سازهای خونی به رده اریتروئیدی نشان داده اند. از آنجایی که بیان هموگلوبین شاخص مهمی در تمایز اریتروئیدی می باشد دراین مطالعه تاثیر سرکوب mir-150 بر بیان زنجیر ه هموگلوبین آلفا(α) در رده سلولی اریترولوکمیک K562 بررسی شده است.

روش بررسی

رده سلولیK562 در شرایط استاندارد کشت داده شده و پس از بهینه نمودن شرایط miRCURY LNATM microRNA150 Inhibitor انتقال داده شد. سرکوب mir-150 توسط روش miRNA real time-PCR تایید شده و سپس بیان زنجیره آلفا با روش RT-PCRنشان داده شد. در نهایت با استفاده ازQuantitative RT-PCR تغییرات بیان زنجیره مزبور نسبت به سلول کنترل مورد سنجش قرار گرفت.

یافته ها

مطابق انتظار کاهش دادن سطح mir-150 باعث افزایش بیان زنجیره آلفا گردیده بود به طوری که سطح این زنجیره هموگلوبینی در مقایسه با سلول کنترل و scrambleبیش از 10 برابر افزایش نشان می داد. آنالیز داده ها نشان از معنی دار بودن تغییرات بیان زنجیره آلفا نسبت به سلول کنترل بود(P value <0.05).

بحث و نتیجه گیری

مطابق نتایج سرکوب mir-150 به طور چشم گیری سبب افزایش زنجیره الفا گردیده است بنابراین می تواند پس از مطالعات تکمیلی هدف مناسبی در زمینه تالاسمی آلفا باشد، همچنین با مطالعات بیشتر و شناسایی ژنهای هدف miRNA های دخیل در روندهای تمایز اریتروئیدی می توان در آینده از پتانسیل های تشخیصی و درمانی آنها بخصوص در ژن درمانی و پزشکی ترمیمی بهره برد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p862083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!