بررسی تاثیر داروی زولپیدم بر سطوح پلاسمایی هورمون های تیروئیدی T3‎ ، T4‎ و TSH در موش های صحرایی نر بالغ

پیام:
چکیده:
مقدمه
داروی زولپیدم به عنوان آگونیست گابا از جمله داروهای ضدافسردگی با خاصیت خواب آوری است. بر اساس نتایج بررسی های مختلف، مقادیر بیش از حد این دارو می تواند بر میزان فعالیت طبیعی غدد درون ریز از جمله تیروئید و فعالیت های متابولیسمی آن به ویژه بر تکوین و عملکرد نورون های گاباارژیک تاثیر داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان عملکرد محور هورمونی هیپوتالاموس- هیپوفیز- تیروئید و سطوح پلاسمایی هورمون های محور مذکور به بررسی تاثیر این دارو روی موش های صحرایی نر بالغ می پردازد.
مواد و روش کار
دراین تحقیق، 50 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار با وزن تقریبی 10±200 گرم در گروه های تجربی، شاهد و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه های تجربی در دسته های مختلف، داروی زولپیدم را به میزان 150، 300 و 450 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت خوراکی به مدت 21 روز و گروه شاهد فقط 2/0 میلی لیتر آب مقطر دریافت نمودند. گروه کنترل هیچ ماده ای دریافت نکردند. در پایان روز بیست و یکم از ناحیه بطنی قلب موش ها خون گیری به عمل آمد و غلظت هورمون های T3‎ ، T4‎ و TSH توسط روش الیزا و کیت های تجاری اندازه گیری شد. داده ها با کمک آزمون آماری تی مستقل مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که غلظت هورمون T3 در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی داری ندارند، ولی غلظت هورمون های T4‎ و TSH در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری را در سطح 05/0≥ P نشان دادند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که داروی زولپیدم بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز و همچنین بر فعالیت غده تیروئید موثر بوده است. طبق تحقیقات انجام شده احتمال می رود اثرات مذکور ناشی از افزایش ترشح پرولاکتین به وسیله داروی زولپیدم باشد. زولپیدم از این طریق باعث مهار ترشح TRH و کاهش تولید TSH و هورمون های تیروئیدی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p863054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!