بررسی نشانه های اضطراب در دانشجویان دختر رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
اضطراب حالت ناخوشایند مواجهه با شرایط نامطلوب و غیر قابل کنترل در انسانهاست. ورود به دانشگاه و رویارویی با محیط تازه در بسیاری موارد زمینه ساز اضطراب در دانشجویان می گردد که به طور خاص در مورد دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی با توجه به محیط کاری پراسترس این مساله جدی تر مطرح میگردد. این نشانه ها به ویژه در دختران دانشجو شایعتر است و با توجه به اینکه اضطراب رابطه مهمی با یادگیری داشته و می تواند عملکرد دانشجویان را متاثر سازد، در این مقاله به ارزیابی وضع اضطراب در دانشجویان دختر رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخته ایم.
روش کار و
مواد
این بررسی یک مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود، جامعه پژوهشی ما را دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی تشکیل می دادند. تعداد 150 نفر از دانشجویان دختر رشته های پزشکی و پیراپزشکی به روش تصادفی ساده انتخاب و با پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانشجویانی که سابقه استرس های بارز مثل فوت نزدیکان یا بیماری های طبی جدی یا طلاق یا حوادث ناگوار داشتند، از مطالعه کنار گذاشته شدند لذا تعداد نمونه ها به 136 مورد محدود شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون (Chi-Square)، آزمون exact test و کروسکال والیس مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
دانشجویان مورد مطالعه شامل 46 نفر انترن، 46 نفر استاجر و 44 نفر دانشجوی پیراپزشکی بودند. 6/67% مجرد 4/32% متاهل بودند. اضطراب آشکار با شدت متوسط تا شدید در 6/45% اینترنها، 9/36% اکسترنها و 5/20% دانشجویان پیراپزشکی وجود داشت و اضطراب پنهان با شدت متوسط تا شدید در 5/43% اینترنها، 6/32% اکسترنها و 5/20% از دانشجویان پیراپزشکی دیده شد و شدت اضطراب در گروه پیراپزشکی به طور معنی داری کمتر بود. با حذف عامل مداخله گر وضعیت تاهل، تفاوت شدت اضطراب آشکار بین مقاطع تحصیلی مختلف از بین رفت در حالیکه تفاوت در شدت اضطراب پنهان همچنان باقی بود.
نتیجه گیری
دانشجویان دختر رشته پزشکی بیش از دانشجویان پیراپزشکی تحت فشارهای استرس هستند و دارای نشانه های اضطراب می باشند لذا توجه ویژه به سلامت روان و کاهش منبع استرس این افراد ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p863456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!