تاثیر ماساژ بر میزان اشباع اکسیژن خون شریانی نوزادان مبتلا به سندرم زجر تنفسی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه استفاده از طب مکمل و جایگزین در حال افزایش بوده و ماساژ درمانی یکی از این روش های جایگزین است. به همین منظور مطالعه ای با هدف تعیین تاثیر ماساژ با تکنیک فیلد بر میزان اشباع اکسیژن خون شریانی در نوزادان مبتلا به سندرم زجر تنفسی طراحی و اجرا گردید.

مواد و روش ها

این تحقیق یک کارآزمایی بالینی می باشد که بر روی 25 نوزاد مبتلا به سندرم زجر تنفسی بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان الزهرا (س) رشت انجام شد. ابزار گردآوری داده ها یک فرم ثبت اطلاعات، شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و جدول ثبت میزان اشباع اکسیژن خون شریانی و دستگاه پالس اکسی متر بود. اطلاعات طی سه روز متوالی جمع آوری گردید. مداخله ماساژ با تکنیک فیلد به طور روزانه در طی 3 نوبت 15 دقیقه ای انجام شد. میزان اشباع اکسیژن خون شریانی 5 دقیقه قبل از ماساژ ثبت شد، سپس واحدهای پژوهش به مدت 15 دقیقه ماساژ داده شدند و با فاصله 5 و 15 دقیقه بعد از ماساژ، اشباع اکسیژن خون شریانی مجددا کنترل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون آماری آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین اشباع اکسیژن خون شریانی در زمان پایه (5 دقیقه قبل از ماساژ) 24/0±67/91 در زمان 5 دقیقه بعد از ماساژ 46/0±44/93 و 15 دقیقه بعد از ماساژ 41/0±22/94 بود. میانگین اشباع اکسیژن خون شریانی طی هر سه روز مداخله قبل و بعد از ماساژ با تکنیک فیلد تفاوت آماری معناداری داشت (01/0P<) به طوری که پس از ماساژ، میزان اشباع اکسیژن خون شریانی نوزادان مورد مطالعه افزایش یافت. همچنین میانگین تعداد تنفس 5 دقیقه قبل از ماساژ 4/2±7/43 و 15 دقیقه بعد از ماساژ 5/6±5/42، میانگین تعداد ضربان قلب 5 دقیقه قبل از ماساژ 6/9±7/135 و 15 دقیقه بعد از ماساژ 9/4±132، میانگین درجه حرارت 5 دقیقه قبل از ماساژ 6/0±7/36 و 15 دقیقه بعد از ماساژ 3/0±37 بود که میانگین این شاخص های فیزیولوژیک نوزادان قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشت.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان می دهد که ماساژ، میزان اشباع اکسیژن خون شریانی نوزادان مبتلا به سندرم زجر تنفسی را به طور معناداری افزایش می دهد و از آن جایی که پس از انجام ماساژ، تغییرات متغیرهای فیزیولوژیک (تنفس، ضربان قلب و درجه حرارت) نیز در محدوده قابل قبول می باشد، می توان نتیجه گرفت که این نوع ماساژ برای نوزادان مناسب است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p864053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!