امکان سنجی استفاده از لجن خشک شده توسط تصفیه خانه های فاضلاب شهری با فرایند لجن فعال

پیام:
چکیده:
مقدمه

یکی از گزینه های مطرح در خصوص دفع لجن، استفاده از آن در زمین های کشاورزی به عنوان کود می باشد ولی به دلیل احتمال وجود انواع میکروارگانیزم های بیماری زا، ممکن است باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری های میکروبی و انگلی در انسان و دام شود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی امکان کاربرد لجن تولیدی در فرایندهای تصفیه فاضلاب شهری، برای حاصلخیزی زمین های کشاورزی با در نظر گرفتن استانداردهای معتبر زیست محیطی و بهداشتی می باشد.

روش ها

در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، سه تصفیه خانه فاضلاب واقع در شهرهای شهرکرد، فارسان و بروجن در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان تصفیه خانه مدل، انتخاب شدند. دلیل انتخاب این تصفیه خانه مشابهت هایی بود که از نقطه نظر شرایط محلی، فرایندهای موجود در آن ها و نیز اهداف طرح وجود داشت. با توجه به کوهستانی بودن منطقه و دارا بودن آب و هوای سرد در زمستان و آفتاب داغ و سوزان در تابستان، دو فصل زمستان و تابستان به عنوان بازه زمانی طرح انتخاب گردیدند تا وضعیت لجن، در شرایط کمترین و بیشترین میزان تبخیر مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق کلیفرم مدفوعی و کلیفرم کل به عنوان شاخص های میکروبی لجن تعیین شد و با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا از نظر بهداشتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که مقادیر میانگین کلیفرم مدفوعی برای سه تصفیه خانه شهرکرد، فارسان و بروجن در فصل زمستان به ترتیب106 × 63/1، 106 × 93/1 و 106 × 98/1 و برای فصل تابستان به ترتیب 106 × 51/4، 106 × 75/5 و 106 × 23/9 می باشد.

نتیجه گیری

ارزیابی نتایج به دست آمده از این بررسی نشان می دهد که لجن بیولوژیکی تولید شده در هر سه تصفیه خانه در فصل زمستان پس از خشک کردن در شرایط طبیعی و بر مبنای استاندارد EPA در کلاس Bواقع می شوند. بنابراین بر اساس توصیه های این سازمان این گونه لجن ها را می توان با در نظر گرفتن محدودیت هایی که در استانداردها آمده است برای کشاورزی به کار گرفته شود. این در حالی است که کیفیت میکروبی لجن های حاصل از این تصفیه خانه ها در فصل تابستان، پایین تر از استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا برای لجن کلاس B می باشند و در نتیجه قابل استفاده در کشاورزی نمی باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
407
لینک کوتاه:
magiran.com/p865078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!