ارزیابی ایستگاه های کار یک شرکت صنایع فلزی با استفاده از روش فنلاندی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایستگاه کار شامل محیط فیزیکی اطراف کارگر، ابعاد و نحوه چیدمان تمام تجهیزات است. افزایش فشار کار سبب کاهش کارآیی و بازده نیروی کار و در نتیجه افت کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد. با شناخت عوامل موثر در افزایش فشار کار و کاهش یا بر طرف کردن این فشارهای تهدید کننده سلامتی، علاوه برحفظ سلامت کارگر، از زیان های اقتصادی نیز جلوگیری می شود. هدف از این پژوهش تعیین، ارزیابی وضعیت ایستگاه های کاری از نظر عوامل انسانی، شغلی و محیطی زمینه ساز حوادث و بیماری های شغلی با استفاده از روش فنلاندی بود.
روش ها
این مطالعه مقطعی، به روش سرشماری در تمام ایستگاه های کار یک شرکت صنایع فلزی اصفهان انجام شد. اطلاعات مورد نظر با استفاده از چک لیست استاندارد فنلاندی آنالیز ارگونومی محل کار و از طریق مشاهده عینی جمع آوری گردید. سپس اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در 7/84 درصد موارد هیچ یک از استانداردهای وضعیت فضای کار در ایستگاه های کار نبود؛ در 6/13 درصد نحوه فعالیت بدنی و در 3/15 درصد بلندکردن بار نامناسب بود؛ در 1/5 درصد مقدار فشار اعمال شده به بازوها بسیار شدید و وضع بدن در حین کار سنگین بد بود؛ در 7/23 درصد احتمال وقوع حادثه زیاد بود؛ در 5/52 درصد به دلیل وضعیت کار، امکان ارتباط با سایر افراد محدود شده بود؛ در 8/89 درصد مشکلی در تصمیم گیری وجود نداشت؛ در 1/33 درصد طول سیکل کار کمتر از پنج دقیقه تکراری بود و در 44 درصد موارد روشنایی کمتر از حد مجاز بود؛ شاخص استرس گرمایی حداکثر 29 درجه سانتی گراد و زمان مواجهه کمتر از حد استاندارد بود و استرس گرمایی وجود نداشت. صدا در 20 درصد موارد بالاتر از حد مجاز بود.
نتیجه گیری
نامناسب بودن محیط کار مشکلاتی برای تحقق وظایف کار شاغلان، سلامتی آن ها و کیفیت محصولات شرکت به وجود می آورد. وضعیت فضای کار، شرایط محیطی و طرز قرار گرفتن بدن در هنگام کار، زمینه ساز حوادث و بیماری های شغلی است. نتایج می تواند مورد استفاده مهندسان طراح شرکته ای صنایع فلزی مشابه قرار گیرد و می توان با طراحی صحیح ایستگاه کار، تا حد زیادی از این فشارهای تهدید کننده سلامتی کارگران جلوگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p865117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!