نگرش دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانشگاه ها منشا تحولات جامعه در عرصه های مختلف است و دانشجویان به عنوان ارگان اصلی دانشگاه در آینده پیکره اساسی سازمان ها و ارگان های مختلف جامعه را تشکیل می دهد. بنابراین نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی و آینده شغلی آن ها و پاره ای از عوامل مرتبط با تحصیل از جمله جنس، سن، رشته تحصیلی و... که خود عامل موثری در ایجاد انگیزش آن ها می باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی و پاره ای از عوامل مرتبط با آن صورت گرفت.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 318 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت مشغول به تحصیل در 4 رشته بهداشت عمومی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و تغذیه به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته بود که با 44 سوال نگرش فرد نسبت به رشته تحصیلی و آینده حرفه ای خود از لحاظ تامین اقتصادی، تامین شغلی، رفاه شخصی و رضایت قلبی و مهم ترین مشکلات آن ها را مورد بررسی قرار می داد. داده ها به صورت توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود 008/7 ± 25/61 به دست آمد. 6/95 درصد از دانشجویان به رشته تحصیلی خود نگرش مثبت داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان به آینده شغلی خود 36/10 ± 54/62 به دست آمد. دیدگاه 4/87 درصد از دانشجویان به آینده شغلی مثبت بود. مقایسه نمره نگرش افراد بر حسب سن و میانگین معدل دیپلم اختلاف معنی داری را نشان نداد. در حالی که مقایسه نمره نگرش افراد بر حسب رشته تحصیلی و نحوه نگرش به رشته تحصیلی اختلاف معنی داری را با نگرش به آینده شغلی نشان داد. علاقه فردی، خدمت به جامعه، جایگاه اجتماعی رشته و تلقین جامعه بر اهمیت رشته از مهم ترین عوامل انگیزش مثبت به شغل بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، دانشجویان رشته های بهداشتی نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود نگرش مثبتی داشتند. توزیع مناسب نیروی انسانی، حمایت مالی از استخدام شدگان، ایجاد مراکز مشاوره و حمایت از دانشجویان در توجیه آینده شغلی می تواند در تقویت نگرش آن ها مفید واقع شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
106
لینک کوتاه:
magiran.com/p865131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!