تاثیر دستگیره ضد ارتعاش بر میزان ارتعاش تولید شده توسط دستگاه سنگ سمباده

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارتعاش دست- بازو نوعی ارتعاش موضعی است که اندام فوقانی را درگیر می کند. پیامدهای ناشی از این نوع ارتعاش شامل اختلالات عروقی، عصبی و اسکلتی- عضلانی می باشد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تاثیر دستگیره ضد ارتعاش ساخته شده توسط پژوهشگران بر فراوانی اختلالات عروقی و عصبی در کاربران سنگ سمباده دستی بود.
روش ها
این مطالعه بر روی 12 نفر از کاربران سنگ سمباده دستی در یکی از صنایع فلزی مربوط به تولید ماشین آلات خدمات شهری اصفهان انجام شد. نوع مطالعه تجربی و به صورت قبل- بعد بود. متغیرهای بالینی مورد بررسی شامل وجود یا عدم وجود بی حسی، سوزن سوزن شدن، رنگ پریدگی، خارش، ضعف، سردی، درد، کبودی و قرمزی در انگشتان یا دست بود که با استفاده از چک لیست و معاینه بررسی شد. اندازه گیری ارتعاش در 3 محور x، y و z مطابق با استاندارد 2003-5349 ISO انجام گردید. دستگیره ضد ارتعاش با توجه به وزن و فرکانس دستگاه سنگ سمباده طراحی و در مجموع از 9 قطعه مجزا ساخته شد. وزن این دستگیره 214 گرم بود. دستگیره به مدت یک هفته و به طور میانگین 3 ساعت (± 20 دقیقه) در یک نوبت کاری توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفت. قبل و یک هفته بعد از استفاده از دستگیره ضد ارتعاش، کارگران از نظر بالینی و چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج کیفی و کمی به ترتیب با آزمون های مک نمار و Paired t و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در آزمون مک نمار برای متغیرهای بالینی بی حسی 01/0 > P، سوزن سوزن شدن 05/0 > P، رنگ پریدگی 01/0 > P، خارش 005/0 > P و درد 005/0 > P، به دست آمد که اختلاف معنی داری را نشان می داد. مقدار میانگین شتاب ارتعاش قبل از مداخله در سه جهت x، y و z به ترتیب m/s2 6/2، m/s2 8/3 و m/s2 4/3 بود که بعد از مداخله به m/s2 2/1، m/s2 1/2 و m/s2 8/1 کاهش یافت. بیشترین میزان کاهش موردی در محور z و به میزان 90 درصد مشاهده گردید. کاهش شتاب ارتعاش و رساندن آن به زیر m/s2 2 باعث کاهش اختلالات عروقی و عصبی گردید. پس از یک هفته استفاده از دستگیره ضد ارتعاش، علایم و شکایات بالینی به میزان ثابت رسید.
نتیجه گیری
به طور کلی مقادیر به دست آمده نشان دهنده تاثیر مثبت دستگیره ضد ارتعاش در کاهش میزان اختلالات عروقی و عصبی و همچنین کاهش میزان ارتعاش انتقال یافته به دست می باشد. پژوهشگران استفاده از دستگیره های ضد ارتعاش با میزان میرایی ارتعاش به زیر m/s2 2 را جهت کاهش عوارض عصبی عضلانی ناشی از ارتعاش دست- بازو پیشنهاد می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
124
لینک کوتاه:
magiran.com/p865136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!