بررسی وضعیت واحد پذیرش بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
واحد پذیرش در هر سازمان بهداشتی و درمانی ورودی و خروجی سیستم را کنترل می کند؛ و به کارگیری برخی از فنون مدیریتی مانند تحلیل فرایند، نقش مهمی در شناخت مشکلات این واحد دارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت واحد پذیرش بستری در بیمارستان های آموزشی شهر خرم آباد در سال 1387 انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش، مطالعه ای توصیفی است که به صورت مقطعی انجام شده است. داده ها با استفاده از چک لیست محقق ساخته مبتنی بر استانداردهای واحد پذیرش به روش مشاهده و مصاحبه با صاحبان فرایند گردآوری گردید. اعتبار محتوای آن بر اساس نظر 7 نفر از اساتید و صاحبنظران در این زمینه تایید و برای پایایی از روش آزمون مجدد استفاده گردید. تحلیل فرایند واحد پذیرش بستری نیز در هر یک از بیمارستانها صورت گرفت. داده ها با استفاده از امتیاز بندی، آستانه ی تحلیل و شاخص های آمار توصیفی و به کمک نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده به صورت جداول آماری تهیه گردید.
بحث و نتیجه گیری
در مجموع درجه مطلوبیت واحد پذیرش در کلیه بیمارستان های مورد مطالعه «متوسط» بود. تهیه و تدوین دستورالعمل های خاص واحد پذیرش بستری، به کارگیری نیروی انسانی متخصص و علاقه مند، برگزاری دوره های بازآموزی، تخصیص بهینه منابع، تجهیزات و فضای مورد نیاز، ارزیابی مداوم عملکرد این بخش و انجام اقدامات بهبود فرایند در جهت ارتقا عملکرد این بخش حائز اهمیت است.
یافته ها
فرایند واحد پذیرش بستری در بیمارستان های تحت مطالعه مشابه است و در کلیه بیمارستان های مذکور، از بین واحدهای دخیل در این فرایند تنها واحد صندوق از تمرکز مکانی برخوردار می باشد. متوسط زمان انتظار بیماران برای پذیرش بستری (50/20+10/19) دقیقه بود. درجه مطلوبیت تسهیلات فیزیکی و فضا، پرسنل، روندکاری و خط مشی ها، تجهیزات و سیستم مکانیزه واحد پذیرش بستری در بیمارستان های مورد پژوهش با درصد فراوانی (5/35%)در گروه «متوسط» قرار گرفت. بالاترین درصد تطابق با استاندارد مربوط به تجهیزات با 3/43% و کمترین آن مربوط به تسهیلات فیزیکی و فضا با 30% بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p867688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!