بررسی تاثیر آموزش بر میزان عملکرد زنان میانسال در مورد یائسگی در مشهد

پیام:
چکیده:
: یائسگی، شروع دوران جدیدی در زندگی یک زن است که همانند تمام مراحل دیگر زندگی، گذشته از زوایای مثبت آن، مثل فراغت از مشکلات دوران بارداری، خطرات و مشکلاتی سلامت زنان را تهدید می کند. از آنجا که یائسگی اجتناب ناپذیر است و در زندگی هر زنی به وقوع خواهد پیوست، شناخت عوامل خطر و راه های کاهش عوارض و درمان مشکلات آن، از ضروریات زندگی هر زنی است. که این امر مهم از طریق آموزش بهداشت، عملی است. بر همین اساس این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش بر عملکرد زنان میانسال در مورد یائسگی پرداخته است.
در این مطالعه نیمه تجربی 90 زن 60-40 ساله یائسه بطور تصادفی انتخاب شدند. ابتدا اطلاعات مربوط به عملکرد واحدهای پژوهش در مورد یائسگی قبل از اجرای برنامه آموزشی، از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. پس از بررسی مقدماتی اطلاعات حاصل از آزمون اولیه و تعیین نیازهای آموزشی واحدهای پژوهش، برنامه آموزشی مناسب جهت آنها تهیه و تدوین گردید سپس برنامه آموزشی طی دو جلسه یک ساعته و بصورت چهره به چهره و فردی جهت آگاهی از ماهیت، علائم، عوارض دوران یائسگی، روش های کاهش عوارض و درمان مشکلات این دوره داده شد. ارزشیابی بوسیله پرسشنامه در مرحله آزمون ثانویه پس از گذشت سه ماه از آموزش صورت گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده ازآزمونهای مک نیمار، t زوج شده،t مستقل وآنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری 05/0p< مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین میانگین عملکرد قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری (P=0/000) وجود دارد. قبل از آموزش، عملکرد 8/77 درصد از افراد مورد پژوهش ضعیف 1/21درصد متوسط و فقط 1/1 درصد عملکرد خوب داشتند، در صورتی که بعد از آموزش 6/5از افراد مورد پژوهش عملکرد ضعیف ، 2/72درصد متوسط و 2/22درصد عملکرد خوب داشتند.
نتایج این پژوهش نشان داد راه منطقی بالا بردن رفتارهای بهداشتی افراد، اتکاء به آموزش است با آموزش بهداشت می توان افراد را به سلاح دانش مجهز کرد تا از سلامت خویش دفاع کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p868451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!