بررسی اثر عصاره آبی قسط شیرین (Alpinia galanga L.) بر مهار رده های سلول سرطانی روده بزرگ انسان (HT-29) و رده سلول غیرسرطانی فیبروبلاست موش (L929)

پیام:
چکیده:
: در مطالعات ترکیبات ضد سرطانی متعددی در گیاه قسط شیرین (Alpinia galanga L.) معرفی شده است. اثرات ضد سرطانی این ترکیبات در نتیجه حذف رادیکال های آزاد، تعدیل و مهار فعالیت های آنزیمی و سمیت سلولی است. هدف از این پژوهش بررسی اثر عصاره آبی ریزوم های گیاه قسط شیرین بر رشد و تکثیر رده سلول های سرطان روده بزرگ انسان (HT-29) و فیبروبلاست موش (L929) در محیط کشت می باشد.
عصاره آبی تهیه شده از ریزوم های گیاه قسط شیرین به روش سوکسله با غلظت های معادل 500، 1000، 1500، 2000 و 2500 میکروگرم از پودر خشک ریزومها بر میلی لیتر در مجاورت سلول های کشت داده شده در پلیت ها اثر داده شد. با مشاهده مستقیم توسط میکروسکوپ معکوس و عکس برداری، اطلاعات مورفولوژیک (شکل سلولی، میزان گرانولوسیتی سلول و میزان چسبیدگی به سطح) برای هر دو رده سلول های HT-29و L929 در محیط کشت جمع آوری گردید. در بخش دیگر از پژوهش سلول های کشت شده از هر دو رده مذکور با روش MTT در سه روز متوالی مورد بررسی قرار گرفت و درصد سلولهای زنده در هر یک از دو رده سلولی و برای هر یک از غلظت های مورد استفاده از عصاره بصورت Mean±SD محاسبه و ثبت شد. یافته ها با استفاده از نرم افزارهای Instat و SPSS و با روش One-way ANOVA و متعاقبا« تست Tukey-Kramer و یا student t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و هر جا که p<0. 05 بود تفاوت ها معنی دار تلقی گردید.
عصاره آبی ریزوم های قسط شیرین در غلظت های مورد استفاده موجب مهار رشد سلول های هر دو رده می شود. اثرات مهاری این عصاره بر رده سلول های سالم L929 نیز در حد اثرات مهاری بر رده سلول های سرطان کولون و یا از آن بیشتر است؛ IC50برای رده سرطانی و سلول های سالم1500 میکروگرم بر میلی لیتر می باشد. در هر دو رده درصد سلول های زنده با افزایش غلظت کاهش می یابد.
در این پژوهش مشخص گردید که عصاره آبی گیاه قسط شیرین هم بر سلول های سرطانی (HT-29) و هم بر سلول های سالم (L929) اثر سیتوتوکسیک دارد. بنابراین در زمینه استفاده از عصاره آبی قسط شیرین به عنوان درمان کننده سرطان بهتر است از انواع دیگری از عصاره های قسط شیرین که تنها بر سلول های سرطانی اثر سیتوتوکسیک داشته باشند، استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p868464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!