فراوانی و تنوع گونه های آفت بندپا در انبارهای غلات و حبوبات یکی از واحدهای نظامی

پیام:
چکیده:
اهداف
نیروهای نظامی برای داشتن امنیت غذایی و تامین به موقع مواد غذایی پرسنل، مجبور به نگهداری مواد اولیه غذایی در انبارها هستند. بنابراین شناخت آفات احتمالی انبارها در جهت کاهش و کنترل آنها و حفظ مواد غذایی، بسیار حایز اهمیت است. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی و تنوع گونه ای و نیز میزان آلودگی غلات و حبوبات موجود در انبارهای مواد غذایی یکی از واحدهای نظامی بود.
روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی طی سال های 88-1386 در 9 انبار مواد غذایی به انجام رسید. نمونه برداری از غلات و حبوبات طبق روش موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران انجام گرفت. جداسازی بندپایان از غلات و حبوبات با روش های مشاهده مستقیم با چشم غیرمسلح و استریومیکروسکوپ، روش های قیف برلیز، شناورسازی، بخاردهی و غیره انجام گرفت. داده ها به کمک روش های آماری توصیفی و تحلیلی با نرم افزار SPSS 12 تحلیل شد.
یافته ها
در مجموع چهار گونه از آفت بندپا شامل Oryzaephilus mercator، Tribolium castaneum، Bruchus lentis و Bruchus rufimanus به ترتیب از برنج، جو، عدس و باقلا جداسازی شد. انبارهای 1 و 3 به ترتیب با میانگین 65/0±3/1 و 6/0±4/1 تعداد دانه آلوده در 100 گرم، بیشترین آلودگی را داشتند. در بین انواع غلات، غله جو با میانگین 1/1±2/3 آفت در 100 گرم، آلوده ترین محصول بود.
نتیجه گیری
آلودگی اغلب غلات و حبوبات در انبارهای مورد بررسی کمتر از حد استاندارد است و فقط آلودگی جو در دو مورد از انبارهای مورد بررسی بیش از حد مجاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p870799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!