انواع اختلالات خواب وعوامل مرتبط با آن در کادر پروازی سازمان هواپیمایی کشوری

پیام:
چکیده:
مقدمه
خواب آلودگی زیاد در طی روز و همچنین انواع دیگر اختلالات خواب به عنوان علل مهم بروز حوادث کاری در نظر گرفته می شوند. اختلالات خواب سبب مختل شدن خواب شبانه و هشیاری هنگام روز می شوند. در صورتی که پرسنل پرواز دچار هر کدام از انواع اختلالات خواب باشند، نمی توانند عملکرد صحیح و ایمن داشته و پرواز را هدایت نمایند. این سبب کاهش ایمنی پرواز خواهد شد. هدف این مطالعه بررسی شیوع، شدت و فاکتورهای پیش بینی کننده اختلالات خواب(خواب آلودگی زیاد در طی روز و بی خوابی) در پرسنل پرواز می باشد.
روش بررسی
شرکت کنندگان در این مطالعه تعداد 550 نفر از کادر پرواز بودند که به صورت تصادفی از سازمان هواپیمایی انتخاب شدند. پرسشنامه ای در مورد اطلاعات دموگرافیک، عادات خواب و شرایط کاری برای همه شرکت کنندگان تکمیل گردید. همچنین از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه های استاندارد جهت بررسی خواب آلودگی زیاد روزانه و بی خوابی تکمیل نمایند. در صورتی که نتایج پرسشنامه Epworth Sleepiness Scale بیشتر از 10 بود، به عنوان خواب آلودگی روزانه زیاد در نظر گرفته شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد میانگین ساعت خواب روزانه شرکت کنندگان5/1 ± 8/6 بود و 39% از این افراد کمتر از 6 ساعت در شبانه روز می خوابیدند. همچنین 1/56% شکایت از بی خوابی به صورت مشکل در شروع خوابیدن، 6/41% مشکل در ادامه خواب و 6/58% مشکل بیدار شدن زودهنگام صبحگاهی داشتند. در مجموع 5/45% از کادر پرواز از الگوی خواب خود رضایت نداشتند و 9/51% اسکور (ISI:Insomnia Severity Index) بیشتر از 8 را گزارش کردند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر شیوع بالای بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد روزانه را در کادر پرواز نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p871205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!