فهرست مطالب

طب کار - سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، زمستان 1389)

نشریه طب کار
سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، زمستان 1389)

  • 70 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/12/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • خسرو صادق نیت حقیقی، زهره یزدی صفحات 1-7
    مقدمه
    خواب آلودگی زیاد در طی روز و همچنین انواع دیگر اختلالات خواب به عنوان علل مهم بروز حوادث کاری در نظر گرفته می شوند. اختلالات خواب سبب مختل شدن خواب شبانه و هشیاری هنگام روز می شوند. در صورتی که پرسنل پرواز دچار هر کدام از انواع اختلالات خواب باشند، نمی توانند عملکرد صحیح و ایمن داشته و پرواز را هدایت نمایند. این سبب کاهش ایمنی پرواز خواهد شد. هدف این مطالعه بررسی شیوع، شدت و فاکتورهای پیش بینی کننده اختلالات خواب(خواب آلودگی زیاد در طی روز و بی خوابی) در پرسنل پرواز می باشد.
    روش بررسی
    شرکت کنندگان در این مطالعه تعداد 550 نفر از کادر پرواز بودند که به صورت تصادفی از سازمان هواپیمایی انتخاب شدند. پرسشنامه ای در مورد اطلاعات دموگرافیک، عادات خواب و شرایط کاری برای همه شرکت کنندگان تکمیل گردید. همچنین از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه های استاندارد جهت بررسی خواب آلودگی زیاد روزانه و بی خوابی تکمیل نمایند. در صورتی که نتایج پرسشنامه Epworth Sleepiness Scale بیشتر از 10 بود، به عنوان خواب آلودگی روزانه زیاد در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد میانگین ساعت خواب روزانه شرکت کنندگان5/1 ± 8/6 بود و 39% از این افراد کمتر از 6 ساعت در شبانه روز می خوابیدند. همچنین 1/56% شکایت از بی خوابی به صورت مشکل در شروع خوابیدن، 6/41% مشکل در ادامه خواب و 6/58% مشکل بیدار شدن زودهنگام صبحگاهی داشتند. در مجموع 5/45% از کادر پرواز از الگوی خواب خود رضایت نداشتند و 9/51% اسکور (ISI:Insomnia Severity Index) بیشتر از 8 را گزارش کردند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج تحقیق حاضر شیوع بالای بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد روزانه را در کادر پرواز نشان داد.
    کلیدواژگان: اختلالات خواب، بی خوابی، کادر پروازی، خواب آلودگی روزانه بیش از حد
  • امید امینیان، آناهیتا راشدی، خسروصادق نیت حقیقی صفحات 8-13
    مقدمه
    فعالیت فیزیکی و شغل مادر از جمله عواملی هستند که در مطالعات به نقش آنها در وزن کم نوزاد و زایمان پیش از موعد اشاره شده است. گفته می شود کار فیزیکی طاقت فرسا یک عامل خطر مستقل برای نارسی نوزاد است.هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثرشیفت کاری و میزان فعالیت فیزیکی مادر در دوران بارداری بر وزن هنگام تولد نوزادان و سن حاملگی بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه از بین زنان شاغلی که در طی یک سال جهت زایمان به بیمارستانهای شهر تهران مراجعه کرده بودند به روش نمونه گیری تصادفی 540 نفر با در نظر گرفتن معیارهای ورود، وارد مطالعه شدند.پس از زایمان، کلیه اطلاعات مورد نیاز از طریق شرح حال و مطالعه پرونده بیمار ثبت شد. از نرم افزار آماری SPSS18 و آزمونهای کای دو و تی تست، One-Way-ANOVAو رگرسیون لجستیک جهت آنالیز داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه میانگین سن مادران 3/25 سال و میانگین وزن نوزادان در هنگام تولد 457 ± 2726 گرم بود. میانگین سن حاملگی مادران باردار مورد مطالعه 4/2 ± 9/36 دیده شد. در این مطالعه ارتباط معنی داری بین درصد فراوانی نوزادان با وزن کم با شیفت کاری مشاهده گردید(001/0=P)، ولی این میزان در مورددرصد فراوانی نوزادان پره ترم بین صبح کارها و شیفت کار چرخشی معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    شیفت کار بودن زنان در دوره بارداری نقش مهمی در تولد نوزاد با وزن کم دارد.
    کلیدواژگان: وزن تولد، سن حاملگی، شغل مادر
  • ابوالفضل برخورداری، رضا جعفری ندوشن، جواد وطنی شعاع، غلامحسین حلوانی، مجاهده سلمانی ندوشن صفحات 14-19
    مقدمه
    اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار(WMSDs) یک مشکل سلامتی رایج و یکی از دلایل اصلی از کارافتادگی می باشند. به منظور کنترل ریسک اختلالات اسکلتی عضلانی، فهم چگونگی ایجاد و آشکار شدن این اختلالات در جامعه بسیار مهم است. این مطالعه جهت ارزیابی وضعیت های بدنی کارگران، به منظور برآورد میزان مواجهه با ریسک این اختلالات و فراهم کردن زمینه مداخلات ارگونومیکی، در کارخانه فرو آلیاژ کرمان انجام شده است.
    روش بررسی
    در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، به منظور ارزیابی خطر بروز آسیب های اسکلتی- عضلانی در کارگران از سه روش QEC، RULA و OWASاستفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان می دهد که وظایف شغلی کارگران خرد کننده سنگ معدن، تمیز کننده ناودان تخلیه بار، تمیز کننده بیرون کارخانه و اپراتور کوره ذوب جزء مخاطره آمیزترین وظایف در این کارخانه می باشند که باید نسبت به اصلاح ایستگاه کاری، کاهش بار وارده به کارگران و طراحی مناسب ایستگاه های کاری برای این مشاغل اقدام نمود.
    نتیجه گیری
    نتایج ارزیابی روش های QEC وRULA دارای ارتباط و همبستگی خوبی می باشند بنابراین توصیه می شود در ارزیابی پوسچر کارگران این گونه مشاغل، از این دو روش استفاده شود.
    کلیدواژگان: RULA، QEC، OWAS، کارخانه فرو آلیاژ کرمان، ارزیابی وضعیت بدنی
  • سید جلیل میرمحمدی، امیرهوشنگ مهرپرور، مرجان غروی، فاطمه فتحی * صفحات 20-25
    مقدمه

    آسم شغلی بیماری است که در آن انسداد و افزایش پاسخدهی راه های هوایی در اثر علل و شرایط محیط کار رخ می دهد. آسم شغلی به عنوان شایعترین بیماری ریوی شغلی در کشورهای پیشرفته شناخته شده است. از جمله علل ایجاد آسم شغلی دمه های فلزی می باشند که در صنایع تولید فولاد امکان مواجهه با آنها وجود دارد. در این مطالعه به بررسی شیوع آسم شغلی در یکی از کارخانه های فولاد که مواجهه با دمه های فلزی در آنها محرز است پرداخته شده و نتایج به تفکیک کارگاه ها مشخص شده است.

    روش بررسی

    در این مطالعه ابتدا در مورد 450 نفر از کارگران کارخانه فولاد با استفاده از پرسشنامه محل کار تعیین شد و سپس اسپیرومتری قبل و بعد از شیفت کاری در تمام آنها انجام شد.

    یافته ها

    موارد آسم شغلی به وسیله انجام اسپیرومتری قبل و بعد از شیفت کاری تعیین شد که 14 نفر بودند که بعد از تناظر با کارگاه محل کار، بیشترین شیوع آسم در آشپزخانه (25٪) مشاهده شد و بعد ازآن به ترتیب در ماشین سازی(10٪) و بنایی(2/6٪) و بخش قراضه(9/4٪) و کشش و تراشکاری(1/3٪) و نورد(9/2٪) محاسبه شدند.

    بحث و نتیجه گیری

    فراوانی آسم شغلی در کارگاه های مختلف کارخانه فولاد تفاوت زیادی دارد و بالاترین شیوع در آشپزخانه به دست آمد که نوع مواجهات آنها کمتر از جنس دمه های فلزی می باشد. به نظر می رسد این دسته مواجهات از لحاظ آسموژن بودن مهمتر باشند هر چند که دمه های فلزی نیز نقش ثابت شده ای در ایجاد آسم دارند.

    کلیدواژگان: آسم شغلی، کارخانه فولاد، پرسشنامه
  • امید امینیان، آتنا فرجامی، غلامرضا پوریعقوب، خسرو صادق نیت حقیقی صفحات 26-33
    مقدمه
    هزینه های تحمیلی ناشی از بیماری های مرتبط با استرس، مانند حملات قلبی، فشار خون و افسردگی، سالانه بالغ بر میلیاردها دلار می باشد و افت عملکرد و مرگ زودرس که اکثرا ناشی از عدم توانایی در فایق آمدن بر این استرس ها می باشد، کارآیی سازمان های مختلف را تهدید می نماید. این پژوهش قصد دارد با تعیین میزان استرس شغلی و همچنین عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی، به بررسی ارتباط احتمالی آنها بپردازد.
    روش بررسی
    224 راننده وسایل حمل و نقل عمومی در تهران مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه استرس شغلی به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات پایه این پژوهش انتخاب شد. با اخذ شرح حال، معاینه و مراجعه به پرونده های طبی افراد، وضعیت عوامل خطر قلبی آنها در پرسشنامه ثبت گردید.
    یافته ها
    4/0 درصد افراد درگروه استرس شغلی خفیف، 17 درصد درگروه استرس خفیف تا متوسط، 78 درصد درگروه استرس متوسط تا شدید و 5/4 درصد در گروه استرس شدید قرار گرفتند. رابطه معنی دار آماری بین سطح استرس و ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی شامل چاقی، مصرف سیگار، افزایش کلسترول و تری گلیسیرید و قند خون بالا دیده نشد. اما رابطه آماری معنی دار بین سطح استرس شغلی و فشار خون دیاستولیک مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به این تحقیق مشخص شد که درصد بالایی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی دارای استرس شغلی متوسط تا شدید هستند اما رابطه معنی داری بین سطح استرس شغلی و ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، بیماریهای قلبی عروقی، فشارخون
  • امیرحسین محمدی*، سید اکبر شریفیان، امید امینیان صفحات 34-38
    مقدمه

    ارتعاش کل بدن فرمی از تروماهای تجمعی است که در دراز مدت باعث اختلالات پروستات و هموروئید و اختلالات قلبی عروقی و هریناسیون و دژنراسیون دیسک می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط دردگردن با ارتعاش کل بدن در رانندگان کامیون است.

    روش بررسی

    برای بررسی ارتباط ارتعاش کل بدن با درد گردن دو گروه از رانندگان انتخاب شدند. گروه اول رانندگان کامیون بنز بودند که طبق استانداردهایANSI 2003 و ISO 2631-1-(1997) مقادیر غالب شتاب توزین شده فرکانسیr.m.s))در جهاتx.y.z در طول مدت مواجهه روزانه 8 ساعت در حدود 9/2 بود که با خطر احتمالی بر سلامت همراه است و در گروه دوم که رانندگان خودروهای سواری سمند بودند این میزان 4/0 بود که بدون اثر واضح بر سلامت است. در این دو گروه رانندگان که هر گروه 100 نفر بودند عواملی چون سن، سیگار، شاخص توده بدنی و سابقه رانندگی علاوه بر ارتعاش کل بدن ارزیابی و ارتباط آن با درد گردن سنجیده شد.

    یافته ها

    از نظر آماری ارتباط درد گردن با سن(049/0(P، سابقه رانندگی(004/0 (Pوارتعاش کل بدن (031/ P=) معنی دار بود اما ارتباط معنی داری بین)BMI563/0P=)و سیگار کشیدن(754/0 (P=به دست نیامد. بر طبق آنالیز رگرسیون نهایی در مجموع متغیرهای سن،ارتعاش کل بدن و سابقه رانندگی می توانند حدود 11 درصد از علل درد گردن در رانندگان کامیون را پیش بینی کنند.

    نتیجه گیری

    با توجه به تاثیرات مضرارتعاش کل بدن استفاده از طراحی سیستم های معلق در صندلی خودروهای سنگین برای ایزولاسیون ارتعاش ضروری است.

    کلیدواژگان: درد گردن، ارتعاش کل بدن، ارگونومی، سیستم معلق
  • فرزانه رحیم پور، صابر محمدی، ماشاءالله عقیلی نژاد، میرسعید عطارچی، مریم ملک، نصیر دهقان صفحات 39-43
    مقدمه
    خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است که برای حفظ و نگهداری انرژی، وضعیت ظاهری و رفاه جسمی لازم است. گرچه ماهیت بیماری و عوارض ناشی از آن می تواند مانع خواب و استراحت کافی گردد، ولی محیط بیمارستان، مراقبتهای طولانی مدت و فعالیتهای کارکنان مراکز درمانی نیز می تواند موجب اختلال خواب بیماران شود. لذا در این مطالعه بر آن شدیم تا میزان اختلالات خواب را در نگهبانان بیمارستانی با 2 پرسشنامه مهم مورد بررسی قرار دهیم.
    روش بررسی
    74 نگهبان مسئول در بیمارستان های مختلف وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران توسط 2 پرسشنامه اپورث(ESS) و پتزبورگ(PSQI) مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات پرسشنامه ها توسط خود نگهبان تکمیل گردید
    یافته ها
    نتایج حاکی از اختلال خواب کلی در نگهبانان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. این اختلال در نگهبانان بخش اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) به نحو معنی داری بیش از نگهبانان سایر بخش ها بود. نتایج هر دو پرسشنامه در یافته های فوق با هم هم خوانی داشتند. تفاوت قابل ملاحظه ای در خواب سیگاری ها و غیر سیگاری ها دیده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حکایت از عدم رضایت از کیفیت خواب نگهبانان دارد که این نتایج می تواند بسیار نگران کننده بوده و بر کیفیت کار آنها تاثیر بگذارد. شدت سختی و استرس کار نیز بر میزان این اختلال می افزاید.
    کلیدواژگان: اختلال خواب، پرسشنامه پتزبورگ، پرسشنامه اپوورث
  • ابوالفضل برخورداری، جواد شیرازی، غلامحسین حلوانی، محمدحسین باقیانی مقدم، حسین فلاح زاده، لیلا سبزمکان، علی منتظری صفحات 44-50
    مقدمه
    حوادث شغلی یکی از معضلات بزرگ مطرح در جهان می باشد که بیشترین غرامت های انسانی را به دنبال دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط کیفیت زندگی با حوادث ناشی از کار انجام پذیرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مورد- شاهدی بوده و گروه مورد 113 نفر از افراد حادثه دیده ناشی از کار در پروژه سد و نیروگاه آبی رودبار لرستان طی سالهای 88-1384 بوده و گروه شاهد نیز 113 نفر که از نظر سن با گروه مورد همسان سازی شده و برای آنها حادثه ناشی از کار رخ نداده بود می باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی(SF36) گونه ایرانی است. داده ها به کمک نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمرات ابعاد کیفیت زندگی در گروه مورد و شاهد به ترتیب در بعد عملکرد فیزیکی کیفیت زندگی 20/21 ± 23/86 و 87/17 ± 17/90، در بعد محدودیت نقش، به علت مشکلات جسمانی 24/38 ± 50/60 و 77/32 ± 76/78، بعد درد بدنی 74 /30 ± 04/ 63 و 96/21 ± 65/83، بعد سلامت عمومی7 /19 ± 55/61و 1/17 ± 61/58، بعد نشاط 72/20 ± 32/61و 16/14 ± 31/63، بعد عملکرد اجتماعی 53/15 ± 33/50 و 02/11±90/46، محدودیت نقش به علت مشکلات روحی 59/38 ± 57/54 و 36/37 ± 20/70 و در بعد سلامت روان 61/18 ± 65/62 و 26/16 ± 2/65به دست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد امتیاز مؤلفه سلامت جسمی کیفیت زندگی کارگران حادثه دیده در مقایسه با گروه کنترل (افراد حادثه ندیده) اختلاف معنی دار(005/0P) بوده ولی در امتیاز مؤلفه سلامت روانی اختلاف معنی دار یافت نشد. شرایط بد و ناایمن کاری و آسیب های شغلی می تواند سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش کیفیت زندگی گردد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، حوادث، پرسشنامه SF، 36، سد سازی
  • امیرهوشنگ مهرپرور صفحات 51-59
|
  • Sadeghniiathaghighikh , Yazdi Z. Pages 1-7
    Introduction
    Excessive daytime sleepiness and other sleep disorders are receiving much attention as a cause of work accidents. Sleep disorders can disturb sleep and waking alertness. While the pilots and other flight crews suffer from sleep disorders, they will be unable to monitor airplane systems. This will reduce the safety of the flight. The aim of this study is assessment and analysis of prevalence,severity, and predictive factors of sleep disorders (insomnia, excessive daytime sleepiness) among flight crews.
    Methods
    The sample was composed of 550 flight crews.Subjects were derived from a random sample of flight crews. They anonymously answered a questionnaire on their demographics, sleep habits, and work characteristics. Furthermore, they were asked to answer to standard questionnairesabout sleepiness and insomnia. Excessive daytime sleepiness was considered in them with indexes 10 or more in the ESS
    Results
    Mean number of sleep hour per day was 6.8 ± 1.5; 39% Slept lower than 6 hours.Other major findings were as follows: 56.1 % of the flight crews had difficulty in falling asleep, 41.6% Had difficulty in staying asleep, and 58.6% had problem with waking up too early. Overall, 45.5% were dissatisfied with sleep patterns and 51.9 % had an abnormal ISI (≥8).
    Conclusion
    Our results showed a high prevalence of excessive daytime sleepiness, and insomnia in flight crews.
  • Aminian O. , Rashedi A. , Sadeghniiathaghighikh Pages 8-13
    Background
    Mother's physical activity and occupationare two factors thatare supposed to have a role in producing low birth weight and premature birth. Severe physical work is an independent risk factor for premature infants. Thisstudywas designed to evaluate the effect of shiftworkandthe amountof physical activityduring pregnancy on birth weightandgestational age.
    Methods
    In a cross-sectional study,considering inclusion criteriawe selected 540 persons from employed womenwho were referredto hospitals for delivery in Tehran during a year.After delivery, allrequired datawas gatheredby interview andpatient records.We analyzed data by SPSS (ver. 18) using chi square,t test, one-way-ANOVAand logistic regression.
    Results
    The mean mother's age, Newborn's birth weight, and gestational age was 25.3years, 2726±457 g, and 36.9±2.4 weeks, respectively. Inthisstudy, a significant correlation between thefrequency ofnewbornswithlow birth weight and mother's shiftwork wasobserved (p= 0.001);butthis correlation was not observed forfrequency of preterm infants.
    Conclusion
    During pregnancy, shift work has a significant role in causing low birth weight.
  • Barkhordari A. , Jafari Nodoushan R. *, Vatani Shoaa J. , Halvani G.H. , Salmani Nodoushan M. Pages 14-19
    Background
    Work-related musculoskeletal disorders(WMSDs) are a common health problem and a major cause of disability. In order to control of musculoskeletal disorder risk, it is so important to understand how these disorders develop and manifest themselves in society. In order to assess exposure to risks for WMSDs and provide a basis for ergonomic interventions, this study was done for posture evaluation in FRO- ALEAGE factory workers of Kerman.
    Methods
    this is a descriptive cross-sectional study that accomplished using OWAS, RULA, QEC software method for evaluation of incidence of MSDS.
    Results
    finding of this study showed that the duties"mineral stone breaker, spout cleaner, outside cleaner and stoker" are the most hazardous tasks. Adjustment of work station, work load reduction and designing of suitable work stations are our recommendation for improvement of work conditions.
    Conclusion
    assessing results of RULA and QEC revealed strong relation and correlation between twomethods. So we recommend using these 2 methods for posture evaluation of workers in similar tasks.
  • Mirmohammadi Sj, .Mehrparvar Ah, Gharavi M., Fathi F. Pages 20-25
    Background

    Occupational Asthma is characterized by reversible airway obstruction, either spontaneously or with treatment, airway inflammation and increased airway responsiveness due to workplace exposure. It is the most common occupational lung disease in developed countries. One of causative agent is metal fume that may be encountered in steel industries. In this study we determined occupational asthma prevalence in one steel factory and then we classified results according to various workshops.

    Methods

    In this cross sectional study we determined workshops for 450 workers of steel industry by questionnaire. Then cross shift spirometry was done in all of them.

    Results

    In cross shift spirometry we detected 14 occupational asthma cases. Highest prevalence was in catering (25%) and other workshops according to prevalence were welding (10%), construction (7%), scrap (5%), roller and lathes and melting (3%).

    Conclusion

    There is great variability for occupational asthma in different workshops of steel industry. Highest prevalence was in catering that its exposures is different from other workshops in steel industry. It seems that this kind of exposures is more asthmogen than metal fumes

  • Aminian O. , Farjami A. , Pouryaghoubgh , Sadeghniiathaghighikh Pages 26-33
    Background
    The cost of stress related diseases like storks, hypertension, and depression is very high and absenteeism, disability and preterm death duo to them threaten the productivity. So interaction between stress and cardiovascular disease must be cleared.
    Methods
    This research was done on the 224 male workers of a transportation terminal in Tehran. We use the OSIPOW questionnaire to measure the job stress and the cardiovascular risk factor obtained from the results of periodic exam of the workers in workplace.
    Results
    0.4% was in low stress category, 17% in low-moderate, and 78% in moderate-severe and 4.5% in severe stress category. There was no statistically meaningful correlation between stress and FBS, TG, CHOL, pack years of smoking, BMI. There was only a weak correlation between job stress and diastolic blood pressure.
    Conclusion
    great majority of work force were in high stress categories. There are two explanations for no correlation we found: relatively young study population, healthy worker effect.
  • Mohammadia Sharifiana, Aminiano Pages 34-38
    Background

    Whole body vibration (WBV) is a form of cumulative trauma that long in time cause of prostates,hemorrhoid, cardiovascular disorder, herniation and disk degeneration. The aim of this study is evaluation of correlation between neck pain with whole body vibration in heavy equipment drivers.

    Methods

    For evaluation correlation between WBV with neck pain we select two groups of drivers. First group were Benz truckdrivers.WithinANSI 2003 standard first group are high risk for health to exposurewith WBV (r.m.s 2.9 m/s²) and second group were Samand automotive drivers without risk for health with r.m.s0.4 m/s².Each group contains 100persons and factors suchas age, smoking, body mass Index (BMI), driving duration in addition to WBV and thenassociation with neck pain were assessed.

    Results

    Association between neck pain with age, prehistory of driving and WBV were static significant and association with BMI, smoking were negative.Relevant to logistic regression analysis totality of age, WBV and prehistory of driving variable can predict 11 presentof neck pain in truck driver so most effect size between these variables correlated with WBV with odds ratio 2.65.

    Conclusion

    With attention of hazards of WBV on the health system of heavy equipment drivers application of suspension design for isolation of WBVis necessary. It sounds ergonomic factors like awkward posture and static load are the most predictor for neck pain in truck drivers.

  • Rahimpourf , Mohammadi S. , Aghilinejad M. , Attarchi M. , Malek M. , Dehghan N. Pages 39-43
    Introduction
    More than 8-12% of healthy people suffered from sleep disorders worldwide. This problem evaluated among guards in a little past studies. We aimed to assess this defect among hospital guards of Iran university of Medical Sciences.Materials: 74 guards filled out two different questionnaires aboutsleep quality, ESS and PSQI. Demographic data were obtained based on another self-designed questionnaire.
    Results
    All data were analyzedand scores of the questionnaires were compared among guards of different wards. The urgencyguards of Rasul e Akram hospital reflected more disorders than the other groups. Marriage state wasaffected on final results, despite cigarette smoking and obesity had shown no significantly effects.
    Conclusion
    Sleep hygiene may have a trouble situation among guards and modification of the sleep habit could improve the majority of the disorder.
  • Barkhordaria , Shirazij , Halvani Gh , Baqyanymoghadam. Mh , Fallahzadeh. H. , Sbzmkan. L. , Montazeri.A. Pages 44-50
    Background
    Occupational accidents are one of the great problems in the world and they created greatest and most hardship damages, because the damage of accidents can affect on peoples mental and body health then this study have been performed intending to understanding relationship of quality of life and occupational accidents.
    Methods
    This study is case-control and sample size of case group were 113 worker which consist of affected persons by occupational accidents in RudbarLorestan Dam & plant during of 1384-88 and sample size of control group are 113 which these were matched with the case group by age and they didnt expose to occupational accidents. Search tools is quality of life questionnaire-SF36- have been translated to Persian that its reliability and validity have been approved. The workers were asked fill in questionnaire. The date were analized by SPPS-17 and by Kruskal-Wallis and Man-Whitney tests and spearman correlation coefficient.
    Results
    This study results indicated that average scores of quality of life dimensions in case and control group were physical functioning 86.23±21.20 and 90.17±17.87, role limitation due to physical problem 61.50±38.24 and 78.76±32.77, bodily pain 63.04±30.7 and 83.65±21.96, general health 61.55±19.7 and 58.61 ±17.1, vitality 61.32±20.7 and 63.31±14.16, social functioning 50.33±15.53 and 58.61±17.1,role limitations due to emotional problems 54.57 ±38.59 and 70.2±37.36, mental health 65.65± 18.61 and 65.2±16.2, respectively.
    Conclusion
    According to the obtained results, physical component summary of injured workers had significant differences (p<0.005) in comparison to control group(non- injured subjects), but in mental component summery of life quality were not founded significant different. Unhealthy and unsafe work conditions and occupational injuries can affect and reduce quality of life.