بررسی ویژگی های شخصیتی تبدل خواهان جنسی

چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های شخصیتی و روانی و میزان شیوع اختلالات روانی در تبدل-خواهان جنسی متقاضی تغییر جنسیت است. بدین منظور تعداد 25 تبدل خواه جنسی (14 متقاضی مذکر به مونث و 11 متقاضی مونث به مذکر) مراجعه کننده به سازمان پزشکی قانونی کشور در تهران و 25 نفر از افراد عادی مذکر و مونث به روش داوطلبانه و غیرتصادفی، ولی همتاسازی شده از نظر سن، جنس، وضعیت تاهل، و میزان تحصیلات مورد آزمون قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه چندوجهی شخصیتی مینه سوتا فرم 2 (MMPI-2) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از شاخص های آماری میانگین، انحراف معیار و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
نتایج پژوهش نشان داد که 1) میانگین نمرات گروه تبدل خواهان جنسی به طور معنادار بالاتر از گروه افراد عادی است. 2) میانگین نمرات گروه مردان تبدل خواه جنسی بالاتر از میانگین نمرات گروه مردان عادی است. 3) میانگین گروه زنان تبدل خواه جنسی بیشتر از گروه زنان عادی بوده است. 4) میانگین گروه مردان تبدل خواه جنسی بیشتر از گروه زنان تبدل خواه بوده است. براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که عوارض و اختلات موجود در افراد تبدل خواه جنسی، به عنوان یک گروه خاص که با مشکلات خانوادگی، اجتماعی، استرس ها و فشارهای روانی ناشی از اختلال معتنابه روبه-رو هستند، قابل توجیه و تفسیر دانست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p871739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!