بررسی نقش رسانه ها در امنیت ملی و داخلی

چکیده:
درجهان امروز، رسانه های جمعی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی برعهده گرفته اند. هدف اصلی این مقاله بررسی نقش کارکردی رسانه های جمعی در امنیت ملی و عمومی (اجتماعی) است.
روش مطالعه این مقاله از نوع مفهومی و مروری (روش اسنادی) است که از طریق فیش برداری و مطالعه کتابخانه ای تعاریف، تحلیل ها و نظریه ها در مورد ارتباطات، افکار عمومی، رسانه ها و رابطه آن با امنیت ملی و عمومی (اجتماعی) از کتب و منابع علمی استخراج شده است.
یافته های این مقاله نشان می دهد که بر خلاف تصور برخی، رسانه ها در تقابل با امنیت عمومی و ملی نیستند، بلکه مکمل و مهم ترین عامل تقویت کننده امنیت عمومی و ملی به حساب می آید و برای پیشگیری از هر گونه تهدیدی، امنیت ملی و عمومی، بیش از هر چیز به تقویت رسانه ها نیازمندیم، زیرا امنیت ملی و عمومی بیش از هر چیز در گرو گسترش و بسط و توسعه اعتماد اجتماعی است و رسانه ها مهم ترین عامل ایجاد و توسعه اعتمادند. بنابراین رسانه ها جمعی نقش فرهنگ پذیری، آموزش، اطلاع رسانی و ایجاد احساس امنیت به ویژه امنیت عمومی و ملی و مشارکت اجتماعی و... برعهده دارند که تقویت آنها زمینه ساز توسعه امنیت ملی و عمومی خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p875234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!