ارزیابی علل خارج کردن دندان در مراجعین بخش جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندان پزشکی رفسنجان (1387)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلامت دهان به نگهداری دندان های دائمی احتیاج دارد. خارج کردن دندان همیشه آخرین انتخاب در دندان پزشکی می باشد، با این همه، در کشورهای فقیر یا در کشورهایی که مردم تحت پوشش بیمه های درمانی نیستند، آمار بالای خارج کردن دندان به خصوص در مورد دندان هایی که قابل درمان هستند، موجب تاسف است. هدف این مطالعه بررسی علل خارج کردن دندان و ارزیابی وضعیت بهداشت دهان در بیماران مراجعه کننده به بخش جراحی دانشکده دندان پزشکی رفسنجان در زمستان 1387 بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 320 بیمار انجام شد. اطلاعات عمومی بیمار، وضعیت سلامت دهان بیمار، موقعیت و نیز علل کشیدن دندان بعد از معاینه کلینیکی و رادیوگرافی در یک پرسش نامه جمع آوری و ثبت گردید. اطلاعات به دست آمده با روش های آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته ها
در مطالعه حاضر شایع ترین علل خارج کردن دندان به ترتیب: پوسیدگی غیرقابل ترمیم (5/32%)، پوسیدگی قابل ترمیم که دندان به درخواست بیمار خارج شد (6/30%)، درخواست بیمار (6/11%)، بیماری پریودنتال غیرقابل درمان (10%)، بیماری پریودنتال قابل درمان که دندان به درخواست بیمار خارج شد (5%)، نهفتگی(1/3%) دندان های نابجا (8/2%)، دلایل دیگر (8/2%) و ارتودنسی (6/1%) بود. هیچ دندانی به علت درمان قبل از پروتز خارج نشد.
نتیجه گیری
وجود پوسیدگی و درخواست بیمار علل اصلی خارج کردن دندان در مراجعان بود. بنابراین بایستی یک سیستم بهداشت دهان مناسب شامل برنامه های کارآمد که بر پیشگیری و درمان پوسیدگی تاکید داشته باشد، ایجاد و گسترش یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
94
لینک کوتاه:
magiran.com/p875607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!