بررسی رضایتمندی فارغ التخصیلان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری بروجن نسبت به رشته تحصیلی خود

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دانش آموختگان پرستاری نیز یکی از گروه های کادر درمانی هستند که در خدمت به تامین سلامت جامعه دارای اهمیت بوده و رضایتمندی دانش آموختگان آن در دستیابی به اهداف استراتژیک این رشته دارای اهمیت است، بنابراین هدف این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی دانش آموختگان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری بروجن، از رشته تحصیلی خود طی سالهای 1384-1374 بوده است.
روش کار
در این مطالعه مقطعی و توصیفی تحلیلی، نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد و تمامی 166نفر فارغ التحصیلان ده دوره کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری بروجن (مشتمل بر 108 نفر زن و 58 نفر مرد) بررسی شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه خود ساخته وتایید شده ای بود که حاوی مشخصات دموگرافیک و سایر سوالات مبتنی بر اهداف تحقیق بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
این بررسی نشان داد، 28/ 69 درصد از افراد مورد مطالعه با وجوداعلام سختی رشته و شغل پرستاری، از این حرفه را ضی و72/30 درصد ناراضی بوده ا ند و دراین مورد بین نظر خانمها و آقایان اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (949/0= P). همچنین نتایج نشان داد که، 87/66 درصد از افراد باوجود اعلام متوسط بودن حقوق دریافتی، از درآمد شغل پرستاری راضی و 13/33 درصد ناراضی بوده اند و در این مورد نیز اختلاف آماری معنی داری بین نظر آقایان و خانمها مشاهده نگردید (266/0=P). دربررسی اعلام نظر افراد نسبت به سختی شغل پرستاری، مشخص شد که خانمها نسبت به آقایان شغل پرستاری را سخت تر اعلام کرده اند(001/0 P<).
نتیجه نهایی: اکثریت افراد مورد مطالعه با وجود درآمد متوسط ومشکلات کاری و حرفه ای، از این شغل و حرفه پرستاری راضی بوده اند، که این موضوع میتواند نشان دهنده علاقمندی آنها به کار تیمی و خدمت به سلامت جامعه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p877428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!