بررسی و مقایسه تولید همخوانها در گفتار کودکان کاشت حلزون شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
شنوایی مهمترین حس در رشد طبیعی گفتار و زبان است و کودکان ناشنوا به علت عدم دریافت مناسب محرکهای صوتی قادر به درک و تولید صحیح گفتار نبوده و وضوح کلامی آنها در سطح بسیار پایینی قرار دارد. انجام عمل کاشت حلزون با فراهم آوردن درونداد شنیداری مناسب، زمینه را جهت درک و تولید همخوانها فراهم می آورد و انتظار می رود در زمینه تولید و وضوح گفتار این کودکان تغییرات زیادی را شاهد باشیم. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه تولید همخوانها در ارتباط با مدت زمان استفاده از سیستم کاشت حلزون انجام شد.
مواد و روش ها
نمونه های گفتاری 20 کودک کاشت حلزون شده در دو آزمون نامیدن تصویر و گفتار پیوسته از نظر تعداد خطاهای تولیدی مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس براساس مدت استفاده از سیستم کاشت حلزون در 3 گروه مختلف آزمونهای آماری جهت تحلیل داده ها انجام شد.
یافته ها
میانگین خطاهای تولیدی در جایگاه های مختلف همخوان در کلمه با مدتهای مختلف استفاده از سیستم کاشت حلزون درآزمون نامیدن تصویربا 004/0 = Pدرسطح05/0 =α معنی دار است. اما درآزمون گفتار پیوسته معنی دار نمی باشد.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان می دهد که با هر سال استفاده از سیستم کاشت حلزون خطاهای تولیدی در سطح تک کلمه به طور معنی داری کاهش می یابد. اما جهت کاهش معنی دار خطاهای تولیدی در گفتار پیوسته، زمانی طولانی تر از 3 سال لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p878268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!