بررسی تعریف سند از دیدگاه های گوناگون

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف
هدف این مقاله، شناسایی تعریف های ارائه شده درباره سند، سنجش کیفی دایره کاربرد هر یک از آن ها، و بررسی امکان ارائه تعریفی جامع و مانع برای سند، جدای از تعریف تخصصی و حوزه کاربرد هر واژه است. بحث درباره تعریف سند از نظر آرشیو، هدف دیگر این بررسی است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، کتابخانه ای است. در این مقاله، منابع مرتبط، شناسایی و تعریف های ذکر شده برای سند، گردآوری و دسته بندی شده و مورد بررسی انتقادی قرار گرفته اند. در این روش، بررسی کیفی تعریف ها و نیز گستره شمول آن ها مدنظر است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که واژه سند در سده اخیر، علاوه بر کاربرد عام، با تغییراتی در ادبیات اداری کشورمان و رشته های مختلف دانش به کار رفته و این امر، به کاربردهای گوناگون واژه سند منجر شد که گاه اختلاف هایی را در تفهیم و تفاهم بین کاربران متفاوت پدید آورده است. هنگامی که معانی تخصصی واژه سند مورد توجه قرار می گیرد، این چندگانگی و تفاوت در تعریف، خود را بیشتر می نمایاند.
محدودیت های پژوهش: در تحقیقات قبلی درباره سندشناسی و سندپژوهی، تعریف سند به طور مستقل و همه جانبه مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و حتی برخی منابع مورد استناد واقع نشده و ناشناس مانده است. مطالب مورد نیاز این پژوهش، از آثار مربوط به رشته های متعدد از جمله آرشیو، کتابداری، علوم اداری، تجارت، حقوق، علوم سیاسی، تاریخ و مردم شناسی اخذ گردیده است.
ارزش پژوهش: در مقاله حاضر، واژه سند و کاربرد آن در رشته های گوناگون دانش (به زبان فارسی) مورد بحث قرار گرفته و ضمن شناسایی تعریف های مختلف، امکان استفاده بین رشته ای این تعریف ها بررسی شده؛ در حالی که قبلا با این رویکرد و با این وسعت به موضوع پرداخته نشده است. این مقاله، که با حوزه معناشناسی مرتبط است، به پژوهشگران تحقیقات مشابه، برای شناسایی گونه های سند و تعریف انواع مواد و منابع آرشیوی کمک می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
120
لینک کوتاه:
magiran.com/p879500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!