بررسی پهنه بندی پسماند صنعتی و شهری در سطح استان اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

تولید مواد زاید جامد، محصول فعالیت های مختلف انسان است که امروزه با تغییر شیوه زندگی و توسعه همه جانبه نسبت به گذشته، تغییرات زیادی داشته است. در استان اصفهان روزانه پسماند زیادی تولید می گردد. با توجه به اهمیت پسماند و بازیافت آن ها، هدف تعیین محدوده های تولید پسماندهای مختلف جهت مکان یابی مراکز مناسب برای بازیافت پسماندها است.

روش ها

جهت بررسی پهنه بندی پسماند صنعتی و شهری در سطح استان اصفهان، وضعیت تولید پسماند گروه های مختلف در سطح استان به صورت کمی و کیفی مطالعه و برآورد گردید. با توجه به نوع صنایع استان، پسماندها را می توان به ده دسته فلز، شیشه، زایدات ساختمانی و سنگ بری ها، لاستیک و پلاستیک، کاغذ و مقوا، زایدات الکترونیک، خودرو فرسوده، منسوجات، چوب و سایر تقسیم کرد. در این مقاله نقشه های تلفیقی پراکندگی پسماند تولیدی گروه های مختلف در شهرک های صنعتی، صنایع پراکنده و شهرستان ها توسط نرم افزار Arc GIS رسم گردید، تا بر اساس توزیع این پسماندها، سازمان های مربوطه مکان مناسب برای بازیافت این پسماندها را در نظر گیرند.

یافته ها

در نقشه های تهیه شده، توزیع مواد بازیافتنی کانی غیر فلزی (شیشه)، سلولزی (چوب)، شیمیایی (لاستیک و پلاستیک) و منسوجات، زایدات الکترونیکی و الکتریکی و خودرو فرسوده نشان داده شده است، که با توجه به تجمع آن ها مکان های مناسب جهت بازیافت پسماندهای مختلف قابل تشخیص است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
993
لینک کوتاه:
magiran.com/p879763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!