بررسی کارایی سیستم رآکتور بی هوازی بیوفیلمی پر و خالی شونده بطور متوالی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دفع پساب کارخانه شکر به رودخانه ها و محیط زیست موجب آلودگی و به خطر افتادن حیات آبزیان و محیط زیست می شود، لذا تصفیه پساب این کارخانه امری ضروری تلقی می شود. هدف از این پژوهش، سنجش کاهش بار آلودگی صنایع نیشکر با استفاده از راکتور بیوفیلم بی هوازی پر و خالی شونده به طور متوالی (ASBBR) است.
روش ها
در این پژوهش راکتور ASBBR جهت تصفیه پساب کارخانه نیشکر امیرکبیر به مدت 8 ماه مورد استفاده قرار گرفت. حجم کلی راکتور 7 لیتر بود. این راکتور با بارگذاری حجمیgCOD/L.d 25/0 و بارگذاری سطحی mgCOD/m2.d 33/ با استفاده از ملاس کارخانه به عنوان سوبستره اصلی با COD و BOD5 به ترتیب 1075 و 450 میلی گرم در لیتر در دمای oC35 راه اندازی شد. رژیم بهره برداری از راکتور شامل 23 دقیقه زمان تغذیه، 22 ساعت و 14 دقیقه زمان واکنش، 1 ساعت زمان ته نشینی و 23 دقیقه زمان تخلیه بود.
یافته ها
بارگذاری حجمی و سطحی بهینه به ترتیبgCOD/L.d 8 و mgCOD/m2.d 67/10 بود که در این بارگذاری ها COD به طور متوسط از mg/l 351 ± 32270 به mg/l 2222 ± 6146 با راندمان 7 ± 9/80 درصد کاهش پیدا کرد و بیشترین راندمان حذف سیستم در این بارگذاری برابر با 5/91 % و میزان بیوگاز تولیدی 74/3 لیتر به ازای هر لیتر حجم راکتور به دست آمد.
نتیجه گیری
این سیستم قادر به حذف مقادیر بالای COD تا حدود mg/l32000 می باشد. بنابراین راکتور گزینه مناسبی جهت تصفیه پساب کارخانه های تولید شکر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1002
لینک کوتاه:
magiran.com/p879764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!