درصد و تعداد مطلق سلول های کشنده طبیعی خون محیطی در سقط جنین مکرر

پیام:
چکیده:
مقدمه
به نظر می رسد سلول های موثر و مرتبط با سقط جنین مکرر شامل دو گروه لنفوسیت های T و سلول های کشنده طبیعی(NK) باشند. ما در این مطالعه به بررسی درصد و تعداد مطلق سلول های کشنده طبیعی +CD16+/56 و سلول های C D16+/56+bright و CD16+/56+dim موجود در خون محیطی پرداخته، همچنین با بررسی مارکرهای CD69/CD56، درصد و تعداد مطلق سلول های کشنده طبیعی فعال شده در خون محیطی بیماران مبتلا به سقط جنین مکررو زنان با حاملگی طبیعی را مورد مقایسه قرار دادیم.
روش بررسی
بیماران مورد بررسی، 24 خانم دارای سابقه سقط مکرر بودند که از نظر آزمایشات مربوط به کاریوتایپ، سندرم آنتی فسفولیپید، آنتی کاردیولیپین و پرولاکتین و سایر علل طبیعی بودند و از 21 خانم در سه ماه اول حاملگی که سابقه سقط نداشتند به عنوان گروه شاهد استفاده شد. از خون محیطی این افراد لنفوسیت ها را جدا کرده که با 5 میکرولیتر از آنتی بادی نشاندار شده با ماده فلورسنت مجاور شد که آنتی بادی های استفاده شده در این تحقیق CD3/16+56 و CD56/CD69 بودند. نمونه ها پس از آماده سازی در دستگاه فلوسایتومتری خوانده و سپس آنالیز شدند.
نتایج
نتایج نشان داد تعداد مطلق سلول های +CD16+/CD56 در گروه بیمار افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل داشت(04/0p=). قدر مطلق سلول های CD16+/CD56+bright و نیز CD56+/CD69+ در گروه بیمار افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل داشتند(00/0p=)،(04/0p=).
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که افزایش سلول های +CD16+/56 در خون محیطی ارتباط معنی داری با سقط جنین مکرر دارد. از طرفی افزایش معنی دار سلول های CD56+/69+ در افراد بیمار می تواند بیانگر دخالت سلول های کشنده طبیعی فعال شده در سقط جنین مکرر با اتیولوژی ناشناخته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p892061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!