بررسی وضعیت سرولوژیک و جنبه های اپیدمیولوژیک مواجهه شغلی با ویروس های هپاتیت B و Cدر پرسنل حرف پزشکی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
کارکنان سیستم بهداشتی- درمانی که با خون و مایعات بدن در تماس می باشند افراد با خطر بالا از جهت کسب عفونت های منتقله از راه خون می باشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت سرولوژیک از نظر عفونت های هپاتیت C و Bو تعیین جنبه های اپیدمیولوژیک موارد مواجهه شغلی در کارکنان شاغل در بیمارستان فاطمیه شاهرود می-باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، 191 نفر از پرسنل بیمارستان فاطمیه شاهرود اعم از کادر درمانی و اداری مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از دادن توضیحات لازم، cc5 نمونه خون جهت تست های HBS-Ag، HBS-Ab و HCV-Ab به روش الیزا گرفته شد و هم زمان سابقه کاری، سابقه واکسیناسیون هپاتیت B، سابقه تماس با خون و مایعات بدن ثبت شد.
نتایج
متوسط سن افراد شرکت کننده در مطالعه 9±34 سال بود. بیش ترین موارد تماس با خون و مایعات بدن در پرسنل با سابقه کاری 15-10 سال (3/73%) و بیش ترین موارد تماس در مقایسه گروه های شغلی مختلف با هم در پزشکان عمومی (100%)، ماماها (%4/82) و تکنسین های هوشبری (75%) دیده شد. 8/83% افراد تحت مطالعه سابقه واکسیناسیون را ذکر نمودند که از این تعداد فقط 63 نفر(33%) تیتر آنتی بادی خود را بررسی نموده بودند و تنها 9 نفر از تیتر خود اطلاع داشتند. 5/54% از افراد سابقه تماس با خون و مایعات بدن را ذکر نموده بودند که بیش ترین موارد مربوط به فرو رفتن سوزن حین نمونه گیری و دفع پسماند (5/46%) بود. میزان اطلاع رسانی و اقدامات بعدی بسیار ضعیف (12%) بود. 2/59% از افراد، استفاده از دستکش و 9/79% اطلاع از قوانین بهداشتی حین کار را ذکر نموده بودند. خوشبختانه تمامی افراد شرکت کننده در مطالعه از نظر HCV-Ab و HBS-Agمنفی بودند. سطح HBs-Ab در 63% موارد بالای 10 و در 31% از آن ها بالای 100 واحد بین المللی در میلی لیتر بود.
نتیجه گیری
میزان تماس پرسنل بیمارستان با خون و مایعات بدن بالا می باشد. میزان عدم ایمن سازی آن ها در مواجهه با حوادث شغلی قابل توجه بوده و توجه به سلامت آن ها همراه با اقدامات پیشگیرانه و پیگیری جدی در موارد حادثه های شغلی و راه اندازی مراکز سلامت شغلی از ملزومات هر بیمارستان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p892873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!