جداسازی و شناسایی یک باکتری بومی تولید کننده بیوپلیمر پلی هیدروکسی آلکانوات (PHA) و بررسی تولید آن تحت شرایط مختلف رشد سلول

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
امروزه با توجه به مصرف بسیار زیاد پلیمرهای مقاوم به تخریب زیستی از جمله انواع پلاستیک ها در بسته بندی مواد غذایی، کالا و همچنین استفاده از کیسه های پلاستیکی برای جابجایی و حمل زباله مشکل بزرگ تجمع ضایعات پلیمری در طبیعت به وجود آمده است. یکی از راه ها برای حل این مشکل تولید پلیمر های زیست تخریب پذیر می باشد.
مواد و روش ها
باکتری تولید کننده پلیمر پلی هیدروکسی آلکانوآت (PHA) از نمونه های محیطی جدا سازی شد. این سویه باکتریایی با روش های شیمیایی و مولکولی از طریق تعیین توالی ژن 16s rDNA شناسایی گردید. تولید PHA توسط این باکتری با استفاده از کروماتوگرافی گازی و ستون HP-5 تحت شرایط مختلف کشت اندازه گیری شد.
یافته ها
در این مطالعه باکتری بومی تولید کننده PHA بعنوان Bacillus thuringiensis ZK 86 شناسایی گردید. شرایط مناسب برای تولید این پلیمر دمای C o 37، 7 pH و هوادهی در 150 = rpm تعیین گردید. تحت این شرایط بیشترین میزان تولید حدود 367/0 گرم در لیتر با منبع گلوکز پس از کشت به مدت 72 ساعت بدست آمد و 35% از وزن خشک سلولی را پلیمر تشکیل داد.
نتیجه گیری
این مقاله اولین گزارش از تولید PHA توسط سویه باسیلوس تورینجنسیس بومی ایران می باشد که در طی آن شناسایی باکتری تولید کننده و روش های تولید و اندازی گیری میزان و نوع پلیمر تولید شده مورد ارزیابی قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p896629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!