میکرووزیکول های گلیوبلاستوما (غده گلیایی)، RNA و پروتئین هایی را انتقال می دهند که رشد تومور را توسعه داده و بیومارکرهای تشخیصی را فراهم می نمایند

نویسنده:
پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سلول های تومور گلیوبلاستوما میکرووزیکول های (اکسوزوم های) محتوی mRNA، miRNA و پروتئین های آنژیوژنیک را آزاد می کنند. این میکرووزیکول ها بوسیله سلول های نرمال میزبان همچون سلول های اندوتلیال ریزرگی مغز (brain microvascular endothelial cells) جذب می شوند.
مواد و روش ها
از طریق ترکیب یک mRNA با یک پروتئین گزارش گر و انتقال آنها به درون این میکرووزیکول ها، تشخیص دادیم که پیام های تحویل شده توسط میکرووزیکول ها بوسیله سلول های گیرنده ترجمه شده اند. این میکرووزیکول ها همچنین غنی از پروتئین های رگ زایی می باشند و تشکیل توبول را از طریق سلول های اندوتلیال تحریک می کنند.
یافته ها
میکرووزیکول های مشتق شده از تومور به عنوان وسیله تحویل دهنده اطلاعات ژنتیکی و پروتئین ها به سلول های گیرنده در محیط توموری به کار می روند. میکرووزیکول های گلیوبلاستوما همچنین تکثیر دودمان سلولی گلیومای انسان را تحریک می نمایند، که نمایان کننده جنبه خودترقی دهنده آن ها است. RNAی پیامبر جهش یافته / متغیر و miRNA اختصاصی گلیوماها را می توان در میکرووزیکول های سرم بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما تشخیص داد.
نتیجه گیری
EGFRvIII مختص تومور (tumor-specific) در میکرووزیکول های 7 نفر از 25 بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما تشخیص داده شد. بنابراین میکرووزیکول های مشتق شده از تومور ممکن است اطلاعات تشخیصی را فراهم کرده و به واسطه آزمایش خون به تصمیمات درمانی در مورد بیماران سرطانی کمک نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p896631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!