ارزیابی قوس کف پا و میزان آسیب های غیر برخوردی زانو و مچ در کاراته کاهای مرد

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از انجام این تحقیق بررسی تغییرات قوس کف پا و تاثیر آن در میزان آسیب های غیر برخوردی زانو و مچ پا در کاراته کاهای مرد می باشد.
مواد و روش ها
از بین 288 کاراته کای حرفه ای با کمربند مشکی و بالاتر در استان کرمان 45 نفر که دارای آسیب در ناحیه مفاصل زانو و مچ پا بودند در تحقیق شرکت داده شدند. اطلاعات مربوط به آسیب با استفاده از فرم ثبت اطلاعات جمع آوری شد و قوس کف پا با استفاده از شاخص CSI[1] اندازه گیری شد. از آزمون t مستقل و خی دو[2] برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد (p<0.05).
یافته ها
بیشترین میزان آسیب ها در ناحیه زانو (2/62 درصد) و در زمان تمرین (3/82 درصد) گزارش شد و شدت آسیب در اکثر موارد (8/57 درصد) جزئی بوده است. همچنین نتایج نشان داد که قوس کف پا در پای راست در 9/68% افراد آسیب دیده غیرطبیعی و در1/31% افراد آسیب دیده طبیعی و در پای چپ در 8/77% افراد آسیب دیده غیرطبیعی و در 2/22% افراد آسیب دیده طبیعی بود؛ در مجموع بیشترین میزان غیر طبیعی قوس کف پا در پای چپ (8/77 درصد) مشاهده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بین میزان قوس کف پا در دو پای راست و پای چپ ارتباط معنی داری وجود ندارد. و نیز بین میزان قوس کف پا و شدت آسیب ارتباط معنی داری مشاهده نشد، همچنین تجریه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میزان آسیب های غیربرخوردی اندام تحتانی بر اساس میزان قوس کف پا اختلاف معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که غیر طبیعی بودن میزان قوس کف پا احتمالا میزان آسیب های غیر برخوردی اندام تحتانی در کاراته کاهای مرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p897759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!