بررسی ارتباط مهارت آگاهی واجی وعملکرد ریاضی در دانش آموزان پایه اول دبستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
یادگیری عددی یکی از اجزای اساسی آموزش است ونقص در ادراک ریاضی نه تنها عملکرد در مدرسه بلکه عملکرد زندگی روزمره را آسیب می رساند. مطالعات تجربی کمی در زمینه ی فاکتورهای شناختی موثر بر مهارت ریاضی به ویژه در میان کودکان دبستانی انجام شده است.لذا لازم است فاکتورهای شناختی زیر بنایی در رشد توانایی ریاضی در جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد وازآنجاییکه در حل مسائل این حوزه ی تحصیلی از پردازش صداهای گفتاری استفاده می شود، آگاهی واجشناختی می تواند از جمله این فاکتورها باشد.
مواد وروش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی ومقطعی بود و70دانش آموز پایه اول که دارای هوش طبیعی بوده وسابقه مردودی در پایه اول ومشکلات شنوایی وزبانی نداشتتند به صورت تصادفی انتخاب شدندوتحت آزمون آگاهی واجی وآزمون ریاضات ایران کی مت قرار گرفتند. پس از اجرای آزمون برطبق دفترچه ی راهنما امتیازهای آن در برگه های مربوطه ثبت شد و اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار SPSSمورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مهارت کل آگاهی واجی و کل عملکرد ریاضی با یکدیگر ارتباط دارند(ضریب همبستگی 947/0)وهمچنین بین نمره ی هر یک از خرده آزمونهای مهارت آگاهی واجی و نمره ی هر یک از خرده آزمونهای عملکرد ریاضی در نمونه مورد بررسی ارتباط معناداری وجود داردو بیشترین ارتباط مربوط به حذف واج میانی وشمارش با ضریب همبستگی 74/0 و کمترین ارتباط مربوط به تجزیه واجی و هندسه با ضریب همبستگی 42/0 می باشد.
بحث: نتایج پژوهش حاضر با سایرپژوهش های انجام شده همخوانی دارد ضریب همبستگی میان دو متغیر در پژوهش های انجام شده متفاوت است که می توان علت را به تفاوت در تعداد متغیر های مورد پژوهش، تقسیم بندی متفاوت از مهارت آگاهی واجی و عملکرد ریاضی، آزمون های متفاوت استفاده شده در پژوهش ها نسبت داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
112
لینک کوتاه:
magiran.com/p897777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!