سطح آگاهی افراد در حال ترک اعتیاد شهرستان سرایان در مورد ایدز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جامعه پزشکی بزرگترین پیروزی خود را در نیم قرن اخیر، ریشه کنی آبله و فاجعه آمیزترین شکست خود را بروز بیماری ایدز می داند. این مطالعه به منظوز تعیین سطح آگاهی افراد در حال ترک اعتیاد شهرستان سرایان (خراسان جنوبی) در مورد ایدز انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی و در سال 1388 انجام شد، تمامی افراد در حال ترک اعتیاد مراجعه کننده به محل های ترک اعتیاد شهرستان سرایان به روش سرشماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور انجام تحقیق از یک پرسشنامه که دارای دو بخش بود، استفاده شد: بخش اول پرسشنامه شامل مشخصات فردی و بخش دوم سوالات مربوط به سنجش آگاهی افراد در مورد راه های انتقال بیماری و نقاط یافت عامل بیماری ایدز، راه های پیشگیری و حفاظت بود که برای هر پاسخ صحیح یک امتیاز مثبت در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری کای دو در سطح معنی داری 05/0= α تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در مجموع 121 نفر وارد مطالعه شدند. آگاهی 6/30% این افراد در مورد بیماری ایدز ضعیف و 5/59% متوسط بود. سطح آگاهی 5/78% از نمونه ها درمورد نقاط یافت ویروس ایدز و 7/63% درمورد راهای انتقال و 5/39% در مورد راه های پیشگیری در سطح ضعیف و متوسط بود.
نتیجه گیری
در این تحقیق، میزان آگاهی در مورد بیماری ایدز و راهای انتقال، نقاط یافت ویروس ضعیف بود و در مورد روش های پیشگیری نیز درحد قابل قبول نمی باشد. آموزش مداوم در این زمینه ضرروی به نظر می رسد
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p899322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!