کاربرد مدل رگرسیون وزن دار فضایی (GWR) در بررسی روابط بین متغیرهای فضایی در یک پهنه شهری نمونه موردی منطقه 7 شهرداری تهران

پیام:
چکیده:
شهرها محل اسکان افراد و برخوردار از ابعاد متعددی از جمله اقتصادی، اجتماعی و کالبدی هستند. روابط متقابل این مولفه ها با کیدیگر در قالب جریان هایی ظاهر می شوند که بر یکفیت محیط انسان ساخت از کی طرف و یکفیت زندگی انسان از طرفی دیگر موثرند. به همین دلیل، بررسی این روابط از حیث مقدار و جهت حائز اهمیت است. تحلیل های کلاس کی آماری همانند همبستگی و رگرسیون، از جمله روش های معمول برای این منظور هستند. اما، از آنجا که در این روش ها، اطلاعات معمولا در گستره وسیعی از فضا بررسی می شوند، ضرائب خطای ناشی از دخالت عامل فضا بالا بوده و نم یتوان ادامه روند روابط را به صورت دقیق پیش بینی کرد. کیی از روش های جدید برای دستیابی به دقت بالاتر در تحلیل روابط متاثر از فضا، روش رگرسیون وزن دار فضایی است. این روش برای نخستین بار در دهه اخیر توسط فوترینگام 2، چالتون 3 و برانسدون 4 اساتید دانشگاه های بریتانیا معرفی گردید. روش رگرسیون وزن دار فضایی، کاربردهای متنوعی از جمله آشکار کردن و تحلیل متغیر ها در مقیاس محلی دارد، و در تحقیقات مرتبط با فضا در رشته هایی همانند برنامه ریزی شهری و منطقه ای، محیط شناسی، ژئوماتیک، جغرافیا و... مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است تا نتایج حاصل از تحلیل تراکم شهری با مدل رگرسیون وز ندار فضایی در منطقه 7 شهر تهران معرفی گردد. میزان تراکم ساختمانی و تراکم جمعیتی در منطقه 7 تهران به کمک برخی ازمتغیرهای اجتماعی- اقتصادی همانند قیمت زمین، سطح سواد و سطح اشتغال در سطح محلی و به تعداد 1200 بلوک شهری پی شبینی گردیده است. به منظور پی بردن به دقت و اهمیت رگرسیون وز ندار فضایی، خروجی حاصله از این مدل با خروجی بدست 5 به صورت گراف کیی و عددی مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج این مقایسه، بیانگر)OLS(آمده از رگرسیون معمولی دقت بالاتر و برتری نسبی روش رگرسیون وز ندار فضایی در تحلیل تراکم شهری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p899384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!