کیفیت مقالات محققان ایرانی درحوزه علوم پزشکی از لحاظ تاثیرگذاری

چکیده:
هدف
مقالات محققان ایرانی در حوزه های علوم پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی نمایه شده درآی. اس. آی. از لحاظ تاثیر آنها بررسی شده است روش گردآوری و تحلیل داده ها: اسامی کلیه مجلاتی که مقالات محققان ایرانی در حوزه های مورد بررسی در آنها به چاپ رسیده بود از پایگاه استنادی web of science استخراج شد و ضریب تاثیر مجلات مذکور از گزارش استنادی نشریات ((JCR به دست آمد و درنهایت میانه و میانگین ضریب تاثیر این مجلات درمقایسه با میانه و میانگین مجلات موجود در هرحوزه در JCR مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
59 درصد مجلات چاپ کننده، مقالات محققان ایرانی در زیرشاخه های حوزه پزشکی، ضریب تاثیر و رتبه بالاتر از 1 دارند و از مجموع 22 عنوان مجله موجود، تنها 3 مجله در JCR حائز رتبه های برتر (1-9) هستند، در حوزه های داروسازی و دامپزشکی کیفیت مجلات مذکور در سطح پایینی است. همچنین در60 درصد از مجلات زیرشاخه های حوزه پزشکی و حوزه های دامپزشکی و دندانپزشکی سطح میانگین و میانه ضریب تاثیر مجلات چاپ کننده مقالات محققان ایرانی بالاتر از سطح میانگین و میانه ضریب تاثیر کل مجلات هر حوزه در JCR است. در رشته داروسازی عکس این قضیه مشاهده می شود. سهم مجلات ایرانی نمایه شده در ISI در چاپ مقالات 8/24 درصد است به طوری که در برخی از زیرشاخه های پزشکی بیشترین تعداد مقالات در مجلات ایرانی نمایه شده در ISI که غالبا دارای عامل تاثیر پایینی هستند به چاپ رسیده است.
نتیجه گیری
مشارکت محققان ایرانی در مجلات با تاثیر بالا کم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p900863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!