تاثیر پارابنزوکواینون و هیدروکواینون بر بیان ژن RUNX2 و تمایز استخوانی سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) مغز استخوان

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی تاثیر پارابنزوکواینون و هیدروکواینون بر بیان ژن RUNX2 (ژنی کلیدی در مسیر تمایز استئوبلاستی) و تمایز استخوانی سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان
مواد و روش ها
با کشت دادن سلول های تک هسته ای مغز استخوان، سلول های بنیادی مزانشیمی تهیه شدند؛ پس از تیمار این سلول ها با غلظت 10 میکرومولار هر یک از دو ترکیب پارا-بنزوکواینون و هیدروکواینون، بیان ژن RUNX2 توسط روش Real-Time RT PCR در ساعت های 1، 6، 24 و 48 پس از تیمار ارزیابی شد و تمایز استئوبلاستی این سلول ها نیز توسط روش های رنگ آمیزی آلیزارین قرمز و آلکالین فسفاتاز در روزهای 7 و 14 پس از القای تمایز با استفاده از محیط کشت القا کننده، بررسی شد.
نتایج
بیان ژن RUNX2 در سلول های تیمار شده نسبت به کنترل افزایش چشمگیر (تا حدود 8 برابر) نشان داد ولی تغییر چشمگیری در روند تمایز استئوبلاستی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به منابع علمی، افزایش بیان ژن RUNX2 برای بروز تمایز استئوبلاستی ضروری بوده ولی به تنهایی کافی نیست؛ بنابراین افزایش مشاهده شده در بیان این ژن در پژوهش حاضر، معرف القا یا تسریع در روند تمایز استئوبلاستی نیست. این افزایش می تواند شاخص افزایش فعالیت مسیر انتقال نشانه Wnt اصلی بوده و به این ترتیب بیانگر دخالت این مسیر انتقال نشانه در بروز لوسمی میلوییدی حاد ناشی از مجاورت با متابولیت های بنزن باشد. از سوی دیگر؛ این افزایش بیان مشاهده شده در سلول های بنیادی مزانیشیمی در حضور ترکیبات مذکور می تواند نشان دهنده افزایش بیان RUNX2 در سلول های پیش ساز میلوییدی به عنوان تاثیر مشابه مجاورت با بنزن و متابولیت های آن باشد و به این صورت در بزوز لوسمی میلوییدی حاد ناشی از مجاورت با بنزن نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p901145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!